Tuesday, October 17, 2006

taktik kotor

Assalamualaikum.

Anda rajin baca akhbar? Anda rajin melayari laman2 web? Anda rajin melawat blog2 yang berteraburan dalam dunia realiti maya?

Jika ya, apakah isu yang anda gemari? Politik@siasah, ekonomi dan isu2 semasa? Hiburan yang sentiasa mengujakan dengan segala macam cerita hangat lagi meRemp-Itkan? Perihal keagamaan dari hujung pena ilmuwan yang Islamik atau yang tengik? Atau soal rumahtangga, hias-hias laman dan taman dengan julat gaya pedesaan hingga pergunungan?

Sama ada jawapan anda ya atau tidak terhadap satu atau semua soalan di atas tidak penting. Saya yakin, hampir semua di kalangan anda akan bersetuju kalau saya menyatakan pendapat saya bahawa permainan politik seringkali disarati oleh muslihat, taktik, dan belit yang lebih banyak kekotoran daripada kebersihan. Saya juga ingin menyatakan bahawa definisi permainan politik di sini adalah apa-apa sahaja cara yang digunakan untuk memperoleh kuasa dan kemenangan. Baik perebutan tampuk pemerintahan dunia/negara/kolej/persatuan, mahupun percaturan dalam pertandingan-pertandingan ala politik (berkaitan dengan pengundian) seperti Akademi Fantasia dan Survivor Manchester .

Di kolej dahulu, untuk menaikkan pelajar-pelajar junior yang 'soleh' dan 'solehah' menduduki tampuk pentadbiran sebagai ahli-ahli Majlis Perwakilan Pelajar (menggantikan barisan kepimpinan lama yang akan meletak jawatan), ada sekelompok senior yang berasa bertanggungjawab untuk menyenaraikan calon-calon pilihan ini, lantas mengagihkan senarai itu kepada rakan-rakan senior. Sewaktu usrah. Sewaktu malam-malam.

Justifikasi mereka mudah. Calon-calon yang bertanding untuk merebut 12 kerusi itu tidak semuanya berakhlak baik dan bersahsiah mulia. Yang mempunyai perawakan menarik dan berketerampilan juga tidak menepati piawaian. Sedangkan senior2 yang memegang kira-kira 50% undi tidak mengenali junior-junior ini, maka kemungkinan untuk 'the wrong candidates' menjadi MPP adalah dikhuatiri. Maka bertindaklah mereka, memaklumkan kepada pelajar-pelajar senior (melalui usrah dan ziarah) tentang siapakah dia bakal-bakal pemimpin yang selayaknya dipilih. Sesiapa yang ingin menegakkan agama Allah sewajarnya menyokong perbuatan mereka dan memangkah calon yang disenaraikan. Antara perkara yang sangat menakutkan mereka adalah pelajar lelaki memilih calon wanita yang cantik tetapi tidak solehah. Jika calon wanita itu solehah, kalau dia dipilih kerana cantik (dan bukan kerana kepimpinannya), itu tidak pula menjadi masalah besar.

Jangan sesiapa melabel saya sebagai pengkutuk agama sendiri. Mengkafirkan saya dan sebagainya. Na'udzubillahiminzalik. Sebelum kenal saya dan pemikiran saya, jangan berani-berani menghakimi saya.

Alhamdulillah, calon-calon yang menang adalah yang baik-baik belaka. Yang soleh-soleh dan solehah-solehah belaka. Yang tersenaraikah semuanya? Saya tidak pasti.

Betulkah tindakan 'mereka' yang disebut di atas? Adakah benar-benar menepati konsep keadilan dalam Islam? Jika dilihat daripada skop yang holistik, mencakupi aspek2 dinamika sosial dan intelektual remaja serta kepimpinannya, menghargai aspirasi anak2 remaja yang cuba-cuba ingin bergelanggang dalam arena kepimpinan pelajar, menghormati impak variasi yang akan mendatangkan proses menerima dan memberi yang konstruktif, serta meyakini kecenderungan manusia untuk memilih yang baik-baik tanpa dipaksa-paksa, tindakan itukah yang terbaik? Saya tidak mahu menggunakan istilah 'memeras ugut' dan yang seumpamanya. Niat 'mereka' saya yakini suci dan ikhlas, untuk Islam kerana Allah. Tetapi halalkah cara dengan niat? Menyeluruhkah pandangan alam yang mereka gunakan untuk menilik situasi?

Mereka boleh saja jadi betul. Tetapi saya mungkin tidak akan silap kerana saya tidak mengetengahkan apa2 pendapat pun. Hanya soalan.

Itu situasi pertama. Langkau setahun lampau di sebuah kolej di tengah perladangan.

Situasi kedua. Di bandaraya Manchester yang sejuk-damai, selalu dibelai hujan renyai-renyai yang sesekali melebat, dan elusan anginnya meresap ke tulang.

Anak rantau yang mengaku tidak berduit, seringkali berasa tercekik melihat harga dalam mata wang pound yang berganda tujuh. Melihat dapur yang semak dengan periuk belanga tidak berbasuh teman serumah yang belum tentu resepi juadahnya, semangat memasak yang sudah sedia pudar (malas) terus padam. Maka selain iftar di masjid-masjid yang menjanjikan menu tetap nasi+ayam/kambing+salad+yogurt, mana-mana jemputan iftar adalah amat-amat dialu-alukan.

Apatah lagi jika jemputan itu datangnya daripada Kelab UMNO Salford dan Manchester, bertempat di Restoran Hanaan yang pernah saya lihat lampu papan tandanya biru berkilau di sebelah satu simpang di pekan Muslim Rusholme. Wah, makan percuma di restoran 'mewah'. Dapat pula jenguk-jenguk kegiatan UMNO di sini. Ini sudah bagus. Maka dengan riang gembiranya (memikirkan menu iftar yang diyakini bervariasi daripada menu tetap masjid), saya dan rakan serumah bersegera untuk ke sana.

Restoran bergaya. Belia-beliawanis (yang saya kira ahli2 Kelab UMNO) cantik kacak bergaya, walaupun Muslimatnya tidak begitu Islamik saya kira. Tak apa, saya bukan mahu mendaftar sekarang, mahu makan sahaja. Soal daftar-mendaftar itu kemudian. Ketika nafsu melonjak-lonjak untuk menyerang hidangan, sementelahan waktu Maghrib sudah masuk, pengumuman dibuat.

"Kepada sesiapa yang belum mendaftar, sila daftar dulu di meja sana, anda akan dapat kad keahlian, dan dengan kad itulah baru anda boleh makan."

Saya dan rakan meninggalkan majlis dan berbuka puasa di masjid.

Taktik kotor. Memalukan UMNO. Memalukan Melayu. Ingatkan orang-orang tua UMNO di Malaysia saja yang gelojoh dan pendek akal, ingatkan anak-anak muda ini lebih matang dan bersih, rupa-rupanya.....

Situasi ketiga. Di Linnet Clough Scouts Camp, Greater Manchester East. Tapak perkhemahan pengakap di pedesaan Manchester yang sungguh indah, damai menghijau dilatari rumput-rumput seempuk pasir pantai dan dipeluk dirian bukit yang permai. (ditaburi bahan buangan kuda yang bertompok-tompokan, menanti kaki-kaki yang berlari tanpa berawas-awas)~ Tempat kami pelajar-pelajar Tahun Satu Melayu-Muslim menyertai Fresher's Camp anjuran Malaysian Community of Old Trafford, persatuan yang menjaga kebajikan pelajar-pelajar Malaysia amnya dan Muslim khususnya.

Malam kedua program ada pertandingan.. jeng jeng jeng.. Survivor Manchester namanya. Ciplakan rancangan realiti televisyen seperti Malaysian Idol, Akademi Fantasia dan Survivor. Kami dibahagikan kepada enam kumpulan dan dipasangkan menjadi tiga pasangan. Setiap pasangan kumpulan akan berdebat tentang satu tajuk yang diberi (Hitam atau Putih? Teh atau Kopi? Batman atau Spiderman?)

Selepas kedua-dua kumpulan dalam satu-satu pasangan menghantar wakil dan berdebat, tiga hakim/pengkritik akan memberi komen. Kemudian kumpulan-kumpulan lain akan mengundi, kumpulan manakah yang akan mereka menangkan. Tiga kumpulan yang menang (satu daripada setiap pasangan) akan layak ke pusingan kedua untuk bertanding memilih juara.

Kumpulan 2 dan Kumpulan 5 ditugaskan untuk memperdebatkan antara Teh dan Kopi. Maka wakil2 kumpulan 2 berapi-apilah mempertahankan kemuliaan dan keagungan Teh, sementara Kumpulan 5 tidak kalah memperjuangkan Kopi yang dipuji-puji. Seorang pendebat dari kumpulan 2 - namakan dia A - diberi kritikan yang sgt mengembangkan hidung daripada pengkritik. Satu-satunya pendebat yang langsung tidak mendapat teguran negatif. Semuanya yang baik-baik lagi melambung-lambung. Maka ahli2 kumpulan 2 ini mulalah tersenyum2 kambing.. dan si A tersenyum2 kucing.. nampak gayanya menang la kumpulan ku kali ini, barangkali itu fikiran mereka, tetapi si A terfikir juga kemungkinan sebaliknya, kerana kemenangan mereka bergantung kepada undian kumpulan-kumpulan lain.

Tekaan anda tepat. Kumpulan 2 tewas. Walaupun penghujahan dan persembahan jauh lebih mantap daripada kumpulan lawan. Tidak diundi sokong oleh kumpulan-kumpulan lain. Kerana apa? Kerana jika kumpulan yang bagus ini layak ke pusingan kedua, ia akan mendatangkan risiko yang besar kepada kumpulan-kumpulan lain. Senang, hapuskan terus ancaman, membiarkan mereka yang hebat mendaki tangga ke atas adalah langkah yang kurang bijak untuk mengekalkan kedudukan sendiri. Wah, bijak sungguh mereka mengamalkan falsafah politik yang kononnya dipraktikkan sejak zaman todak melanggar singapura lagi. Alangkan Hang Nadim dicampak ke laut kerana sultan gerun dengan potensi anak sebijak ini untuk menggulingkannya setelah dewasa nanti.

Seringkali, umat (baik di peringkat akar-dasar atau pucuk-puncak), apabila membuat keputusan, lebih mendahulukan kepentingan diri dan bukannya kepentingan umum apatah lagi keadilan. Tempat diberi bukan dengan kriteria kelayakan yang diutamakan tetapi kesan langsungnya kepada diri mereka. Normal, naluriah, walaupun tidak sesuci fitrah. Ke mana aplikasi konsep pengorbanan dan maruah?

Apabila memilih pemimpin, siapa yang lebih cantik atau bergaya, siapa yang lebih popular, siapa yang lebih mereka suka. Bukan siapa yang lebih berkemampuan untuk memimpin dan memikul tanggungjawab. Sehingga ada yang terpaksa menggunakan 'jalan pintas' kerana khuatir dengan kesudahan pilihan.
Apabila mencari sokongan, memilih langkah termudah dengan hasil yang terpantas. Terhormat atau tidak langkah yang diambil, berkualiti atau tidak hasil yang diperoleh, tidak perlu difikirkan sangat. Siapa yang menilai maruah dan kualiti dalam dunia kepolitikan sekarang ini?
Apabila menyuarakan sokongan atau penolakan, keputusan dibuat berdasarkan kesan langsung kepada diri sendiri, bukan kepada umat. Adil atau tidak, bersih atau tidak, konstruktif atau destruktif, itu bukan persoalan utama, asalkan perut dan poket sendiri terpelihara sejahtera.

Kucing-kucing jalanan barangkali lebih tahu menilai erti maruah, pengorbanan dan keadilan.

Dan Allah Maha Sempurna, Maha Mengetahui, Maha Adil.

salam perjuangan, meow~

5 comments:

Rebecca Ilham said...

Kebobrokan politik, begitulah.
Mual. Dan jelek.

Anonymous said...

banyak aku nk setuju dengan mu...sebab memang itu pun yang berlaku skang ni...

semuanya sebab pemikiran, attitude, sikap yang dh jadi macam tradisi dah....seolah2 dah disetkan oleh suatu kayu pengukur...

ape boleh buat...untuk masuk menyusup ke dalam pertubuhan2 dan pergerakan2 tersebut untuk menetapkan dasar baru, dah ramai orang mencuba..tapi hasilnya...macam mencuci tangki najis...kalau x dicuci teruslah ia kotor, tapi kalu insist untk mencuci alamatnya satu badanlah berbau najis...

Anonymous said...

kucing di jalanan
nampak tikus
terus 'terkam' atau 'tunggu dan lihat'?
kalau tikusnya kecil dan licik, bukan pilihan yg baik utk terus diterkam, tp kadangkala berbaloi juga..

nampak mknn di tong sampah?
sntiasa byk bukan? mengapa perlu terkam dan terburu2?
tp kadangkala perlu juga, mungkin kerana ada saingan atau sudah terlalu rakus dan lapar..

tidak menentang, tidak menyokong..
cuma berfikir. mmg itu tugas manusia bukan? kuasa memilih di tangan. kuada yg tidak ada di atas dahan pokok2 dan juga kaki2 kucing..

Anonymous said...

"Sesungguhnya orang yang kami berikan kpd mereka kekuasaan di atas muka bumi, mereka mendirikan solat, menunaikan zakat, menyuruh kepada kebaikan, melarang kemungkaran, dan kepada Allah mereka menyerahkan penghujung segala usaha”(Al-Quran, Al Hajj,22:ayat 41)

Anonymous said...

Assalammualaikum

Dalam perjalanan kehidupan seseorang manusia di perantau perlu dipenuhi dengan pelbagai ilmu, ilmu bersosial, ilmu berkomunikasi dan bermacam macam lagi kerana kita akan berdiri di tempat orang lain yang dimana majoriti bukan orang dari bangsa kita. Jadi dengan itu kita kena perlu lebih terbuka dengan apa yang kita akan hadapi di masa hadapan. Kita kena mula belajar bagaimana untuk menerima cara kehidupan yang lebih liberal tanpa melupakan asal usul, tunjuk ajar dan tuntutan agama kita. Kita adalah seorang yang tidak adil jika kita terus menghakimi seseorang tanpa mengetahui hujung pangkalnya. Adilkah jika kita menghukum orang itu tanpa mengetahui apa punca dan sebabnya? Hanya kerana mendengar kata kata seseorang yang membuat kita rasa mual dan marah, yang lain turut diheret menjadi busuk sama sehingga memualkan kita juga. Jangan kerana setitik nila rosak susu sebelanga. Inilah masalah kita jika kita tidak memberi peluang dan juga tidak ingin berfikiran positif.

Wasalam

Jauh dari Manchester