Tuesday, November 20, 2007

Penawar

Assalamualaikum.

Banyak titipan yang 'intelek', menyentuh ragam umat dan rencam isu semasa yang pingin saya taburkan di sini. Janji demi janji - kepada teman, kepada diri - untuk menulis tentang itu dan ini, masih belum terpenuh. Ah maaf, semua itu saya tangguh. Malam ini, satu malam daripada malam-malam yang hening, yang mana langsir yang disingkap pada paginya kelak akan menampakkan kaca tingkap yang putih dengan wap air yang memeluwap, petanda musim dingin baru bermula, saya mahu menukil cerita yang sedikit peribadi.

(Ah, kenapa tiba-tiba rasa hiba? Mana mungkin perasaan tiba tanpa ada puncanya?)

Sebentar. Perlu menyusun semula organisasi ilham. Jangan nanti kecamuk dengan lontaran-lontaran picisan yang akan membuat saya malu melihat entri ini pada hari depan.

(Ingatan untuk diri sebelum jari meneruskan tari : air mata dan rintih-rintih hati bukan untuk tontonan umum!)

Baiklah. Tema utama pada malam ini adalah perubahan.

Saya selalu mengingatkan teman-teman (dan 'adik-adik' atau 'anak-anak'), kehidupan ini terbina daripada perubahan yang tidak ada henti-hentinya. Bezanya cuma pada magnitud dan arah. Lebih besar magnitudnya, lebih ketara arahnya, maka lebih terasalah ia. Lebih besarlah impaknya. Tidak akan ada hidup tanpa perubahan, sama seperti tidak ada kehidupan tanpa kematian, jadi mengapa perlu takut-takut, sedih-sedih, bimbang-bimbang? Bukankah semuanya dalam tangan Allah?

Seperti yang pernah saya katakan kepada adik (kandung) yang cuak menggelisah di ambang peperiksaannya,

"Semuanya Allah pegang. Kito usoho habis-habisan, lepah tu kito doa, mitok nge Dia. Keputusey dale tange Dio, dan ingak, Allah tak akan ngenak ko kito. Allah tak akan sajo-sajo wak jahak ko kito. Jadi apo hok berlaku pung, semuonyo akan berhujung denge kebaikey insyaAllah."

Perlu terjemahankah?

"Semuanya Allah pegang. Kita berusaha habis-habisan, lepas tu kita doa, minta dengan Dia. Keputusan dalam tangan Dia, dan ingat, Allah tak akan menganiaya kita. Allah tak akan saja-saja buat jahat kepada kita. Jadi apa yang berlaku pun, semuanya akan berhujung dengan kebaikan insyaAllah."

Cakap senang. Senang sekali. Walaupun apa yang dituturkan itu adalah kebenaran.

Sesungguhnya bersangka baik dengan Allah jauh lebih mudah daripada bersangka baik dengan manusia. Mengapa ya? Mungkin sekali kerana Allah tidak pernah berubah, sifatNya tetap itu, sehingga akhir waktu. Janji-janjiNya pasti. Dia Maha Suci. Sedangkan manusia tidak begitu!

Manusia itu fitrahnya dinamik dan bukan statik, berubah setiap saat dan detik, terutamanya manusia yang mengkal, yang muda, seperti saya, dan seperti banyak orang di sekeliling saya. Saya berubah, dan orang-orang di sekeliling saya turut berubah.

Saya cuba menghimbau ratus-ratus dan ribu-ribu hari lepas yang pernah saya lalui dengan tidak terhitung kiraan nafas. Saya tahu walaupun saya tetap saya pada roh dan jasad, walaupun ada sari personaliti yang tetap mendarah daging sejak saya mula mengerti apa itu dunia, takah-takah kecil dan besar yang saya telusuri dengan sungkur rebah, dengan tawa dan tangis, telah mengubah saya sedikit demi sedikit sehingga menjadi 'adibah abdullah' yang wujud hari ini, dan perubahan itu tidak akan berhenti selagi saya masih bernyawa. Menoleh ke belakang, saya syukur amat, terasa Allah itu terlalu baik kerana mengurniakan saya perubahan demi perubahan yang akhirnya menempatkan saya di sini. Benar tidak semuanya manis, malah terlalu banyak yang pedih dan pahit, meskipun tidak sekali-kali saya bermaksud hendak mengeluh atau mengungkit - alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.

"Saya menghargai semua yang pernah berlaku kepada saya, kerana ia membentuk saya yang berdiri hari ini." - seorang teman-

Satu nasihat yang pernah saya ucapkan beberapa kali,
"Tidak perlu terlalu obses dengan manusia. Dengan apa yang manusia fikirkan tentang kita, apa yang manusia katakan tentang kita. Tentang benci dan sayang mereka. Manusia - rakan, teman, siapa saja - datang dan pergi. Sekarang mungkin kita rasa mereka penting dan mustahak. Esok? Lusa? Tahun hadapan? Sudahnya kita akan berdiri sendirian. Sendirian menghadapi apa sahaja yang datang. Yang ada hanya diri, hanya Tuhan. Mati nanti tetap seorang."

Aduh, sekali lagi, cakap itu senang!

Dulu, saya insan naif. Tapi sepak terajang yang pernah saya lalui - dan masih! - mengubah saya menjadi skeptikal dengan manusia. Dengan kawan dan teman. Maaf, tetapi saya akui, saya bukanlah insan luhur lagi pemaaf yang membiarkan luka-luka lepas sembuh dan larut. Apatah lagi apabila luka-luka itu banyak dan dalam. Pun, saya syukur, kerana seperti bunga-bunga dan belai manja, luka-luka juga banyak mengajar saya menjadi manusia dan mendepani manusia. Tidak, saya bukan takung yang melimpah dengan benci dan buruk sangka. Hanya berhati-hati, hanya membina benteng ghaib, hanya 'menjaga' personaliti khas untuk paparan umum.

(Tidak, tidak, saya tidak mengaku hipokrit. Cuma, analoginya, siapa akan melompat-lompat di depan menteri - atau menantu menteri - yang alergik dengan bangsa beruk kan? =) )

Meniti hidup, akan ada juga teman-teman yang berjaya merempuh 'benteng'. Yang saya tumpahkan kasih, curahkan sayang, hamburkan percaya, tanpa beragak-agak. Walaupun mereka tetap datang dan pergi, tapi sewaktu bersama, saya benar-benar memberikan hati apabila saya diberikan hati. Kadang-kadang sehingga lupa, mereka dan saya adalah manusia yang mampu dan akan berubah, dengan pelbagai magnitud dan arah. Ah, seperti melalut pula. Balik kepada topik asal, perubahan.

Perlukah manusia rasa bersalah kerana berubah, sedangkan perubahan itu sesuatu yang MESTI? Seperti cinta yang datang sendiri dan perlu direntap untuk mencabutnya dan mencampaknya pergi - perubahan juga bukan boleh dipanggil-panggil dan dienyahkan sesuka hati. Haha, saya tahu, akan ada penghujah yang berkata, "bergantung kepada perubahan itu ke arah kebaikan atau keburukan". Baiklah, adakah setiap perubahan yang kita lihat, yang kita rasai, baik pada diri sendiri mahupun pada orang lain, dapat kita terus nilai arahnya? Magnitudnya mungkin, tapi arahnya? Yang mungkin tidak terus tampak serta-merta.

Perubahan dan insan yang berubah adalah dua entiti yang mungkin bertindih, tapi tetap berlainan. Menanggapi perubahan yang magnitudnya besar sudah cukup sukar. Bagaimana pula hendak menangani dan menanggapi insan yang berubah? Dan ingat, saya tidak semata-mata merujuk kepada orang lain, tetapi juga diri sendiri. Seringkah kita merenung cermin dan bertanya diri sendiri, kenalkah aku kepada insan yang kulihat? Adakah tanpa sedar, kita telah berubah dengan perubahan yang kita sendiri sukar fahami, dan menukar diri menjadi seseorang yang hampir tidak dikenali?

Diri yang berubah mungkin relatifnya mudah untuk ditangani. Macam-macam mana pun, ia tetap diri sendiri. Saya sendiri. Kalau saya rasa saya 'hilang' identiti, keliru siapa diri, tidak ada sesiapa yang akan menghalang pencarian saya.

(Kecuali setengah-setengah jenis orang yang sukar memahami erti 'pencarian peribadi', tapi bukan itu isunya di sini).

Bagaimana kalau orang lain yang 'berubah'? Orang yang pernah bertukar-tukar hati dengan saya, lalu inci-inci gerak hatinya (atau mereka) turut dapat saya rasai. Sungguh, apabila bersedia bertukar-tukar hati dengan insan lain, maka perubahan demi perubahan yang berlaku 'wajib' dijangka dan ditanggapi satu demi satu. Idealis yang hidup di awang-awanganlah saya kalau mengharapkan 'keamanan dan kedamaian' yang statik, 'persetujuan bersama' dalam semua perkara, selama-lamanya, selagi masih berpijak di dunia.

(Meskipun saya akui, saya sering selesa dengan keadaan yang sedia, seperti kucing yang nyenyak di dalam kotak, perubahan yang besar magnitudnya adakalanya seperti air sejuk yang menyimbah jahat sehingga kucing basah kuyup dan melengking terperanjat.)

Idealis yang hidup di awang-awanganlah kamu semua (siapa sahaja termasuk saya), kalau menterjemah hidup dengan persepsi kamu semata-mata, menafikan bulat-bulat definisi daripada kamus orang lain! Ah, abaikan.

Perubahan dan insan yang berubah perlu ditanggapi dengan cara yang berbeza. Kita mungkin tidak bersetuju dengan perubahan itu pada penilaian zahir, tapi berilah ruang kepada insan yang berubah itu. Beri ruang untuk dia (saya?) menanggapi perubahan yang kadang-kadang dipaksakan untuk dihadapi, yang ada waktunya disedari hanya setelah ia tiba dan menjarah ruhi.

Dalam detik-detik genting inilah, setiap kasih dan sayang, ikrar dan janji akan teruji. Saya pasrah tentang penilaian insan terhadap diri saya sendiri, apapun manusia datang, dan manusia pergi, kesudahannya saya tetap sendiri!

Namun demikian, ada insan-insan yang saya sayang, yang telah bertukar-tukar hati dengan saya - yang saya yakin, yang saya harap, datang dalam hidup saya bukan untuk pergi. Saya tidak tahu logika di sebalik pernyataan ini, tapi saya akur dan akui, ada waktu-waktunya kita - saya - perlu berhenti meragui dan mencurigai, serahkan saja kepada 'rasa kenal' dan keyakinan yang berakar daripada pengalaman dan gerak hati, lantas tawakal kepada Ilahi.

(Sungguh saya degil amat dalam memaut lengan seseorang, atas nama percaya, harap dan sayang, hampir tidak akan saya lepaskan, kecuali apabila tiba waktunya saya rasa semuanya lebih wajar ditamatkan (maaf, adakalanya, tanpa kemaafan!). )

Kerana sangat sayang dan sangat percaya, biarlah apa perubahan pun yang saya rasa, yang saya lihat, saya tetap sangat sayang dan sangat percaya, bersangka baik dan berlapang dada. Selagi mampu dan terdaya, selagi saya masih kenal dia siapa. Dan dalam ruang-ruang kelabu itu, saya tidak akan putus menitipkan doa, menghulurkan pendapat dan pertolongan dengan harapan insan yang saya sangat sayang tidak akan berubah ke arah yang songsang. Hanya ada satu arah yang membawa ke arah kebahagiaan sebenar, bukan? Cara berjalan itu pelbagai, tapi arah, hanya ada satu.

Dan saya juga mengharap, insan-insan yang saya sayang, yang saya sangat sayang (ada bezanya antara kedua-dua klasifikasi ini) juga akan sayang dan percaya kepada saya, bersangka baik dan berlapang dada dengan saya sentiasa, walau apapun perubahan yang kalian lihat (sama ada pandangan itu tepat atau tidak, itu persoalan lain) pada saya. Selagi mampu dan terdaya, selagi kalian masih kenal saya siapa. Juga jangan putus menitipkan doa, menghulurkan pendapat dan pertolongan, semoga dalam galuran hidup yang panjang ini saya tidak akan pernah berubah ke arah yang songsang. Bukankah perubahan itu akan terjadi, dan mesti terjadi?

Terima kasih kepada teman-teman yang menyayangi dan mempercayai saya. Terima kasih juga kepada teman-teman yang mengizinkan saya menyayangi dan mempercayai kamu semua.

Terima kasih kepada teman-teman yang saya tanggapi sebagai paling istimewa dan menganggap saya istimewa.

Perubahan boleh saja jadi mengelirukan, malah menyakitkan. Prosesnya itulah. Kalau sudah berlaku dengan sempurna, lain pula.

(Air yang sedang membeku menjadi ais, kalau diterjah sebelum keras, akan meretak dan pecah. )

Hasrat ini memang kedengarannya terlalu idealis dan eskapis, malah tidak realistik langsung, tapi bukan hanya sekali saya pernah mengimpikan agar hidup saya tidak dijengah lagi oleh perubahan-perubahan yang melukakan.

Bolehkah begitu? Bolehkah hidup dan berkembang bijak serta matang tanpa dijengah apa-apa kelukaan? Saya tahu logiknya saya tidak akan menjadi seperti sekarang kalau sejarah saya sejernih wajah tasik yang beriak-riak tenang. Kembali kepada asal, semuanya dalam tangan Allah, Tuhan yang Maha Suci dan sama sekali tidak akan menzalimi.

(Ah, percaya dan sayang akan membebat semua kepedihan, merawat segala kerisauan, menjadi penawar untuk semua kelat-pahit perubahan! Semoga. )

Mohon hidayah, taufiq dan pemeliharaan dari Tuhan. Untuk saya, untuk yang istimewa, untuk semua, dan untuk setiap yang menghuni dunia.

salam sayang,
meow~

1 comment:

Anonymous said...

Change for the better...buang sifat mazmumah, leave the mahmudah be. I'm trying too.....

Somehow Adibah....aku nampak change in the name of Islam tu kadang-kadang nampak buruk sebab pendeknya akal manusia yang mahu berubah itu untuk MEMAHAMI perubahan itu. Contoh seperti di bawah:

1. Menundukkan pandangan tapi apabila berselisih antara kawan-kawan laki dan pompuan, terus tak tegur langsung (buat bodoh). Padahal dulu takde hal pun tegur-menegur bila berselisih.
2. Terlebih menundukkan pandangan sampai tak pandang pun muka orang yang bercakap sebab orang yang bercakap tu berlainan jantina. Aku terasa discrimanated pulak.....
3. Dan macam-macam lagi.

Aku ada banyak point lagi aku boleh ketengahkan pasal PERUBAHAN ni. Tapi takpe...i just want to sit back and see what happens to these people who changeD. Note the big "D". Aku pun berubah gak and I look at the world around me......

Nasihat aku kat kau: Simpan laa air mata kau kalau kene kutuk ke, kene bombard ke dan yang lebih kurang camtu gak. Tak guna kau nangis. Kalau aku, aku lawan balik dengan keras.....maybe that's becoz i'm male.....whatever it is... try not to cry so much.

-ZUlhimi-