Thursday, July 20, 2006

Imam I – lakaran kepincangan

Assalamu’alaikum.

Imam Haji Mihad, berwajah tenang, selembut air yang mengalir di gunung tetapi sekeras batuan yang memaku bumi apabila mempertahankan pendirian. Senyuman dan kemesraan, timbang rasa dan sifatnya yang memahami menawan hati baik rakan-rakan seumur seangkatan, orang-orang tua yang sudah banyak makan garam, mahupun anak-anak muda yang berjiwa berontak mahukan kebebasan. Hujah-hujah yang berpaksikan ilmu dan berpagarkan iman, diungkapkan dengan kata-kata dan dibuktikan dengan perbuatan. Misinya jelas dan tekadnya tegas. Membebaskan penduduk kampungnya daripada belenggu pemikiran yang jumud, memesrakan mereka dengan ajaran Islam yang sebenar.

Dengan pemikiran yang mengatasi zamannya, Abdullah Hussain mengungkapkan pelbagai masalah umat dengan kemahiran seorang ‘penglipur lara’ dan ilmu seorang Muslim terpelajar yang luas pengalaman serta pembacaannya. Apabila diperhatikan, Abdullah Hussain seolah-olah mewakilkan penduduk Kampung Anggerik Desa untuk membentangkan senario masyarakat pada skala kecil.

Bantuan demi bantuan yang disodorkan merapuhkan mereka apabila bertemu dengan ujian. Jatuhnya harga getah dan kemarau panjang yang mengeringkan sawah dihadapi dengan tangan tertadah menanti sedekah dan bingkisan Tuhan dari langit. Sedangkan manusia disuruh berusaha sebelum berserah. Malah usaha memperbaiki kehidupan ada yang mencemuh, konon memandai-mandai dengan pentadbiran Tuhan.

Pendirian mereka terhadap agama juga tidak ada kemerdekaan. Sekadar menganga dan menerima bulat-bulat apa yang disuap oleh tokoh yang juga beku ilmunya. Dikatakan beku kerana ilmu yang dituntut tidak dikembangkan dan disesuaikan dengan zaman dan persekitaran, memaksa masyarakat daripada pelbagai latar belakang dan fikrah menerima ajarannya dengan cara yang serupa, dari dahulu sehinggalah sekarang, dan menganggap pembaharuan itu sesuatu yang merosakkan kemurnian agama. Maka tampaklah Islam itu keras, mengongkong, dan hanya sesuai untuk orang-orang yang hidup menanti mati. Sedangkan kesyumulan Islam itu membolehkannya menjadi panduan untuk membawa manusia ke arah kecemerlangan dunia dan akhirat.

Sikap terhadap ‘golongan tersasar’ juga disentuh dalam novel Imam. Saya perasan cara Abdullah Hussain, tidak sahaja dalam novel ini tetapi juga dalam tulisan-tulisannya yang lain, beliau cenderung menegur golongan berautoriti (terutamanya dalam agama) yang mencemuh dan mengetepikan terus serpihan-serpihan masyarakat yang dianggap kotor dan rosak ini. Tanggungjawab da’wah (membawa orang bukan Islam ke arah Islam) dan islah (membawa Muslim membaiki diri menjadi Muslim yang lebih baik) berakhir di tangga surau dan masjid. Sesiapa yang tidak mahu menghampiri tidak pula didekati dan cuba difahami. Sufi Lau dan bapanya dicemuh kerana memeluk Islam tetapi tidak mendekatkan diri dengan masjid. Syawal dan gengnya dipandang jelek sebagai ‘anak-anak muda rosak akhlak’ kerana gemar menghabiskan masa di bandar, bermain muzik rock, berpakaian selekeh dan berambut gondrong. Sebelum Tuhan menjatuhkan hukuman di akhirat mereka ini sudah pun ‘diadili’ sebagai ‘sesat’. Pengadilan manusia yang akan menjauhkan lagi mereka yang tersilap ini daripada jalan yang benar. Bukankah manusia dituntut beriman dan beramal soleh, seterusnya berpesan-pesan dengan kebenaran, dan berpesan-pesan dengan kesabaran?

salam perjuangan, meowwww…..

No comments: