Sunday, September 24, 2006

Embun yang Menitik, Panggillah Ia Kembali ke Hujung Rumput (II)

Assalamualaikum.

Sebelum meneruskan kesinambungan entri Embun yang Menitik, Panggillah Ia Kembali ke Hujung Rumput (I), suka saya jawab pertanyaan seorang pelawat, “apakah maksud emansipasi”. Emansipasi, atau bahasa Inggerisnya emancipation, membawa pengertian konseptual (saya malas merujuk kamus untuk mencari makna harafiahnya satu persatu) ‘pembebasan’. Dalam konteks ‘emansipasi wanita’ ia membawa tafsiran ‘pembebasan wanita’.

Bila disebut ‘pembebasan’, maka harus ada sesuatu yang membelenggu, sehingga kebebasan itu menjadi sesuatu yang perlu diusahakan. Bergantung kepada manhaj perjuangan yang dipilih oleh mereka yang menjulang ideal emansipasi ini, kita lihat pelbagai perkara yang dihukum, atau ditohmah, sebagai belenggu yang ‘perlu dan patut’ dirungkaikan demi kemaslahatan wanita dan keadilan sosial untuk kedua-dua gender. Antaranya adalah diskriminasi berasaskan gender dalam peluang pendidikan dan perjawatan, prejudis masyarakat yang cenderung mempersalahkan wanita hampir seratus peratus dalam sebarang kecelaruan moral yang berlaku, dan paling menyedihkan, peraturan agama yang dikira mengongkong malah cuba mematahkan sayap-sayap wanita yang ingin terbang membelah angkasa.

Ada yang betul, ada yang tidak sesuai langsung.

Dalam ‘episod’ lepas, saya menyentuh perihal wanita yang culas dalam menjaga kehormatan diri sendiri tetapi bising meminta dihormati. Kali ini, saya ingin menyentuh aspek yang sedikit berlainan, aspek yang berkait dengan tajuk artikel ini, yang membawa filem Embun untuk dikaitkan bersama.

Saya ingin menjengah ruang-ruang lapangan intelektualisme, idealisme, dan iltizam wanita. Sejauh mana wanita benar-benar lantang dan berani, untuk bersuara dan bertindak, dengan penuh ilmu, matang dan bertanggungjawab, dengan wadah (medium) dan wacana (pengisian) yang benar-benar konkrit, relevan dan konstruktif (bersifat membangunkan) kepada umat.

Setakat ini amat kurang sekali terlihat fenomena sedemikian rupa, baik dalam gelanggang aktivisme wanita negara, mahupun dalam lingkungan benih-benihan srikandi di IPT. Wanita lebih terkongkong kepada pemikiran yang relatif kecil, berkisar kepada ruang lingkup yang hampir (immediate surroundings) sahaja, dan lebih cenderung menyerahkan sesuatu kepada pihak lelaki untuk dihujahkan atau dibentangkan. Isu-isu yang besar, yang berkait secara langsung dengan umat – baik dalam skala kecil di kolej atau universiti, mahupun dalam skala besar di khalayak ramai, jarang saya lihat wanita tampil memberikan pandangan yang bernas lagi berilmu, atau melaksanakan tindakan yang berani lagi tegas, dengan personaliti yang berkeyakinan lagi meyakinkan. Suara wanita dalam lapangan politik, falsafah, dan ilmiah jarang kedengaran dalam media, baik media cetak mahupun media elektronik, baik yang formal seperti akhbar mahupun yang tidak formal seperti weblog.

Benar, sebelum ghairah hendak bergelanggang di tengah-tengah masyarakat, wanita (baca: Muslimat) perlu mengutamakan kepimpinan di kalangan wanita dahulu. Banyak isu yang belum selesai dalam ‘skop wanita’. Masalah tutup aurat dan pergaulan bebas contohnya. Tidak salah kalau perkara itu diberi penekanan dalam usrah dan sebagainya. Tidak salah kalau mereka yang ‘tidak menepati piawaian’ ditegur. Tetapi sayang sekali jika hal yang ‘begitu-begitu’ sahaja yang diberikan perhatian. Waktu usrah, balik-balik hal yang demikian sahaja yang ditekankan. Cinta Allah yang dizahirkan melalui kata-kata puitis lagi menyentuh hati (yang mana adakalanya saya fikir sebenarnya diciplak daripada puja-puji Kristian kepada Tuhan, sehingga dikhuatiri menyalahi konsep Islam), menentang habis-habisan budaya ‘couple’, nasihat-nasihat agar menjaga aurat dan pergaulan, dan mensinonimkan perjuangan Islam dengan anti-Yahudi dan menangis bila melihat gambar berdarah di Palestin.

Seolah-olah dunia sesempit itu.

Benar, hampir semua yang mereka lakukan itu relevan dengan Islam. Tetapi itu sahajakah? Saya pernah mengajukan persoalan ini kepada ‘majlis tertinggi’ usrah muslimat kolej. Jawapannya? “Kita perlu mengatasi masalah di peringkat akar terlebih dahulu. Perbaiki yang asas”. Baik, kalau begitu, selagi yang asas belum pulih, selagi masih ada muslimat yang berkepit dengan teman lelaki dan membiarkan rambut lepas bebas di mana-mana, isu-isu yang lebih besar dan global tidak boleh diperbincangkan? Mengapa tidak seiringkan?

Tidak ada diskusi ilmiah tentang tulisan-tulisan ilmuan terbilang. Sangat sedikit perbincangan tentang isu-isu umat yang dilakukan secara matang. Kesahihan hadith diperlekeh. Inikah budaya wanita berfikiran besar yang ingin kita lihat?

Bersambung..

2 comments:

Ku Keng said...

Salam dan selamat beribadah dalam Ramadhan al Mubarak ini.

Terima kasih di atas kunjungan saudari.

Anonymous said...

waa..dibah sambung cepat2 entry embun nih..letih sy menunggu ;p