Friday, October 12, 2007

Dinihari Dua Syawal

Assalamualaikum.


Kami di Manchester khususnya, dan UK amnya, memang 'terperanjat' dengan perkhabaran dari London dan Islamic Society University of Manchester yang memaklumkan bahawa Aidilfitri tahun ini Jumaat harinya. Bukan Sabtu. Seperti yang saya tuliskan dalam status YM semalam, "bayangkan kucing belang terkejut disergah raya yang tiba-tiba datangnya". Perasaan masing-masing bercampur-baur.


Jumaat sekolah, macam mana nak raya? Lab report, lab, kuliah, PBL discussion... Ingatkan raya Sabtu, tak buat apa-apa pun, tak masak apa-apa, tak sempat buat kuih buat rendang buat ketupat. Rakan serumah, Trishelea (orang Malaysia, India, Kristian Protestan yang taat) menyuarakan 'kecewa' pagi tadi.


"I thought your raya is tomorrow. I've planned to knock on your door and say Selamat Hari Raya.. tak jadi laa pulak.."


Haha. You surprised, kami lagi laa surprised!


Yang paling mengusik rasa, Ramadhan berlalu 'begitu sahaja'. Saya melalui siang hari 29 Ramadhan, berfikir, ah esok masih ada sehari lagi Ramadhan, masih sempat untuk.. untuk buat apa-apa sahaja yang sepatutnya dibuat dalam bulan mulia penuh rahmah ini. Tiba-tiba ia pergi dengan 'mengejut'. Tidak terduga. Seperti hidup bukan, setiap masa kita menyangka yang lima minit lagi, sejam lagi, besok pagi, kita masih bernafas, masih berpeluang untuk beramal mengutip pahala, untuk bertaubat menebus dosa. Bila-bila sahaja sangkaan itu akan meleset!


Ramadhan yang menyelinap pergi, meninggalkan insan terkedu membisu, merenung dalam senyap dan sendu, berapa banyakkah peluang kurniaan Allah yang disambar dan dimanfaatkan sepenuhnya, dan betapa tidak terkiranya pula yang dilepaskan sia-sia. Dilepaskan sia-sia.


kucing: salam'alaik
kucing: eid bila kt sana?


kawan : alaikumsalam..ghadan nshallah...

kucing: sabtu?

kawan : yes...


kucing: it came as quite a surprise to us here
kucing: we expected it to be on saturday.. turns up it'll be on friday, which is tomorrow
kucing: feels like ramadhan simply slipped away without a proper goodbye


kawan : eheh
kawan : yeah tell me bout it
kawan : ramadhan this yer seemed like a basin of water poured on my hands..
kawan : i havent caught most of the opportunity...
kawan : but i have a humble hope that it might at least clean my hands of further heedlessness...


kucing: insyaAllah, that was what i hope for as well
kucing: petang semalam went to this islamic society talk, entitled "What's Your Ramadhan Resolution?"
kucing: the speaker didn't say anything new.. basically expounding on the mercy and limitless bounty of Allah, related to seerah and various ahadeeths, but it was so touching
kucing: truly left me with a mixture of regretfulness and hope



Brother Uthman, penceramah dalam program yang saya hadiri itu bercakap dengan bahasa Inggeris dan Arab yang fasih, bercerita tentang rahmat dan keampunan Allah, tentang cinta kepada Rasulullah S.A.W. Tentang tertutupnya pintu neraka dan terbuka gerbang-gerbang syurga sepanjang Ramadhan yang mulia. Tentang betapa bulan ini adalah waktu terbaik untuk benar-benar mendidik diri, menjernihkan hati, mendekati Allah dan mengemis ampun-redha sungguh-sungguh. Titipan kata-katanya menusuk kalbu, mendesak-desak dalam dada, suara hati mempersoalkan, banyak mana yang kukutip, banyak mana yang kupersia-siakan? Timbul rasa berdosa, penyesalan, bimbang. Bukan selama ini tidak tahu semua itu, tapi insan sentiasa memerlukan peringatan.


Seorang saudara bertanya sewaktu sesi soal jawab, lebih kurang bunyinya, "Brother, if someone has wasted the opportunity of Ramadhan, is there a chance for him/her still in Allah's sight? What should he/she do?"


Brother Uthman tersenyum, ikhlas, dan menjawab dengan nada gembira, lebih kurang, "Of course there is a chance! Allah is All-Forgiving. His Mercy and Forgiveness is much bigger, more bountiful, than the sinful acts of humans. Do not ever give up in praying and worshipping Him."


Apapun, seperti kata kawan saya itu, untuk muhasabah pasca Ramadhan, walaupun mungkin kita tersilap, kita lalai, kita cuai, tempang dan pincang, lompong-lompong dalam amal, hingga langsung bertimpa-timpa penyesalan, jadikan sesal-kesal itu sebagai peringatan, agar dalam kesempatan hidup yang bersisa ini, kita lebih bijak menyusun prioriti dan melaksanakan strategi memburu redha Ilahi. Tidak mengapa, manis Syawal ini sedikit masin dengan air mata sesal-taubat pasca Ramadhan. Malah sesungguhnya lebih baik untuk seorang Muslim itu sentiasa berasa berdosa dan tidak cukup dengan amalnya!


Petikan tafsir Towards Understanding Quran, Al-Mawdudi, surah Ali-Imran ayat 133-136,

And hasten to the forgiveness of your Lord and to a Paradise as vast as the heavens and the earth, prepared for the God-fearing who spend in the way of Allah both in affluence and hardship, who restrain their anger, and forgive others. Allah loves such good-doers.

These are the ones who, when they commit any indecency or wrong themselves, instantly remember Allah and implore forgiveness for their sins - for who will forgive sins save Allah? - and do not wilfully persist in the wrong they had commmitted.

They shall be recompensed by forgiveness from their Lord and by Gardens beneath which rivers flow, there they shall abide. How good is the reward of those who earnestly labour!


Petikan ayat 87 Surah al-Anbiya', doa taubat Nabi Yunus 'alaihissalam sewaktu ditelan ikan Nun kerana meninggalkan umatnya,

.."La ilaha illa anta, subhanaka inni kuntu minazzolimin"

..There is no God but You, Glory be to You! I have done wrong.


Saya suka sekali dengan petikan 'syair' kumpulan Debu ini. Ya, bertaubatlah, bertaubatlah berkali-kali, sebanyak mana yang mahu, yang mampu, kerana insan tidak pernah kering daripada dosa, dan Allah tidak pernah 'jemu' melimpahkan rahmatNya selagi belum tiba penamat masa kita.






Eid Mubarak, selamat hari raya Aidilfitri kepada semua. Mohon maaf setulus hati seandainya ada yang terguris tak terubat, terhutang langsung terlupa, apa-apa sahaja silap dan salah yang mewajarkan saya memohon ampun untuk menyelesaikan dosa.


Sesungguhnya memaafkan adalah yang terbaik - seperti pesan ayat al-Quran tadi - walaupun saya akui ada ketikanya - satu ketika - hingga kini - payah amat, payah amat, payah amat untuk memberikan maaf, maaf yang tidak pasti layak atau tidak saya memberikannya, bersebab atau tidak untuk ia dituntut. (Tidak ada apa-apa kaitan dengan zaman sekolah menengah saya, jangan siapa-siapa yang tidak berkaitan cuak tiba-tiba! Ini cerita lain~) Malah mungkin semua pihak yang terlibat sama-sama melakukan kezaliman ke atas satu sama lain dan diri sendiri, sehingga tidak ada sesiapa yang lebih memerlukan kemaafan daripada yang lain. Tak mengapa, Allah Pemilik Masa, masa yang menjadi milikNya nanti akan menjadi alat untuk melaksanakan keadilan dan ketentuanNya. Dia juga Maha Mengetahui, Maha Pemurah dan Maha Pengampun.


Saya menanti-nanti waktunya, hati saya dibuka dan dilembutkan untuk memaafkan dan melupakan, kerana kemaafan yang payah amat diberi itu saya harap akan mengundang rahmah dan maghfirah Allah, menjadi hujah untuk saya di hadapan Allah kelak, dan meringankan perhitungan ke atas saya.


Sungguh saya harapkan orang-orang yang pernah saya salahi, hati mereka tidak sekeras saya. Tolong, jangan biarkan saya mencari-cari anda di akhirat besok memohon ampun. Apa yang saya tulis, di mana-mana sahaja, dahulu, sekarang, dan pada masa akan datang jika masih diizinkan Allah, saya akui, boleh sahaja menyinggung sesiapa. Meskipun maksud saya, apa yang saya perjuangkan, hanya Allah yang benar-benar tahu dan menilai, mungkin saja saya tergelincir cara dan terserong niat, lantas memalit mungkar. Kalau anda rasa saya perlu dimaafkan, sama ada saya layak atau tidak menerima kemaafan itu, saya rayu, maafkanlah.


Pinta saya, jangan terlalu mudah terasa. Yang lebih saya fokuskan dalam tulisan-tulisan kritik adalah kepincangan umum dan sifat keperibadian yang lemah. Kalau kepincangan dan kelemahan itu milik saya, atau milik anda, bukan saya atau anda yang saya kritik, yang saya 'lepuk' (bak kata Taufik), tapi kepincangan dan kelemahan itu.


(Iklan selingan: Kepada tuan punya buku yang merindui bukunya, penawar hati yang anda pinjamkan itu saya dah selesaikan baca waktu tunggu dobi tadi, insyaAllah akan dipulangkan secepat mungkin. Lebih cepat kalau diumpan dengan juadah raya yang sedap-sedap.)


Sempena Aidilfitri ini, saya akhiri dengan terjemahan Doa Rabitah pengikat hati yang saya petik daripada koleksi doa dan zikir Al-Ma'thurat himpunan As-Syahid Imam Hassan Al-Banna. Moga kita mohonkan dan aminkan bersama, sambil mengenang sahabat-sahabat yang 'berkumpul' bersama, baik dalam dunia nyata mahupun dalam dunia maya, dengan wawasan dan gerakan memperjuangkan Islam. Usah persoalkan ia bid'ah atau tidak, niatkan saja sebagai doa yang tidak pernah salah Muslim memohonkan kepada Allah.


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Ya Allah, Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini (orang yang telah dibayangkan tadi) telah berkumpul kerana mengasihiMu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban da'wahMu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariatMu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya.

Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar). Penuhkan (piala) hati ini dengan cahaya RabbaniMu yang tidak kunjung malap. Lapangkan hati-hati ini dengan limpahan iman/keyakinan dan keindahan tawakkal kepadaMu.

Hidup suburkan hati-hati ini dengan ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentangMu. (Jika Engkau mentakdirkan mati) maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para pejuang dalam perjuangan agamaMu. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong.

Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini.

Ya Allah, restuilah dan sejahterakanlah junjungan kami Nabi Muhammad, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.

Amin.


salam,
meow~

No comments: