Sunday, May 18, 2008

romantik

Assalamualaikum.

Arif, saya memang seorang yang 'romantik' - in the almost true, nearly complete sense of that word. Klik Kamus Merriam-Webster untuk perkataan romantic untuk melihat maksudnya, terutamanya pada nombor 4 dan 5. Saya tidak akan mampu menulis seperti yang selalu saya lakukan (dengan izin Allah, tentunya), kalau saya tidak cukup romantik.

InsyaAllah, dalam entri Lorong-lorong Karya seterusnya saya akan cuba melakukan eksplorasi sekaligus berkongsi tentang proses kreatif dan penjiwaan saya terhadap tulisan. Mudah-mudahan saya akan lebih mengenal diri, lantas dapat mengoptimumkan kekuatan dan memperbaiki kelemahan.

Dan ya Arif, no, it didn't work. Not as well as one - anyone - would wish it did. Saya rasa mungkin payah mencari kesanggupan untuk menonton Red Dust sekali lagi kerana melankolia yang terlalu pekat walaupun garapannya sangat halus dan tinggi estetika, serta persembahan pelakon-pelakonnya cukup mantap (memenangi beberapa anugerah dalam festival filem, termasuklah Best Actress dan Best Film). Oh tidak, tidak, filem ini bukan standard tearjerker versi wayang Malaya! Berlatarkan Perang China-Jepun - pengkhianatan, semangat kebangsaan, persahabatan, percintaan, pemberontakan pelajar yang tamat dengan limpahan darah, pengorbanan yang jelas dan kurang jelas imbalannya - semuanya teraduk molek dengan keindahan yang menyayat hati.

Sekarang saya dalam musim peperiksaan. Banyak keinginan yang terpaksa dikekang, ilham yang disuruh duduk diam-diam dan tunggu Jumaat nanti apabila insyaAllah saya akan 'merdeka' - walaupun untuk sementara waktu. Sang Pelangi, merapu-rapu dengan YM dan menonton filem itu bukan ciri-ciri genius, itu sifat pelajar perubatan yang 'terdesak'... (fahami sendiri haha)

Aha, silalah ke ILuvIslam untuk membaca cerpen saya yang terbit dalam Fokus SPM keluaran Mac lepas... Siti Si Bintang Kecil. =)

Saya pergi dulu, perlu cepat-cepat habiskan nota kuliah.

meow~

4 comments:

Anonymous said...

assalammualaikum

dah baca. nice cerpen. suka sangat. terguris perasaan bila tengok respon 'emak' dan 'ayah'. huuu.

salam ukhwah.
=).

Anonymous said...

Hmm yeah, sometimes 'life' happens. When I say "it works", I don't mean the succesful outcome, but rather the soundness of the method. A method may still be sound even though it failed, as the cause of the failure may be some other outside factors. I'm sure you understand this very well.

There is romantic love and romanticism, they are kind of related but often they are used for different context. But it seems that m-w gives the most holistic definition of the word romantic.

I'd say (regarding m-w definitions):-
(1) Save this for marriage
(2) Maybe this best describes my state at the moment =(
(3) Look at (2)
(4) Anyone without this is boring
(5) Look at (1)
(6) I prefer drama than comedy.

Hmm, talking about romantic... I still believe that a pheonix will rise back from the ashes. I just have to believe in that... The other option is just too painful at the moment, and look at my comment about (4). I thought about writing my feeling down as a poem, but I'm scared with the idea of writing to nobody...

Anonymous said...

But in the end, al-haq al-haq, wal batil al-batil. No one should trade away al-haq for anything else.

Anonymous said...

saya suka sgt cerpen ni.
garapan yg bersahaja.
membawa mesej yg saya kira berat,
tapi mudah difahami.
sinikal dan berani.
syabas!