Thursday, August 31, 2006

Embun yang Menitik, Panggillah Ia Kembali ke Hujung Rumput (I)

Assalamualaikum.

Petang tadi saya menonton filem Embun. Sekerat sahaja, itupun sambil-sambil bersembang dalam Yahoo! Messenger, melayari laman-laman web, dan bergurau dengan adik-adik. Ini bukan kali pertama menonton. Namun dalam sambalewa itu dapat juga nurani dan semangat ini tersentuh oleh mesej yang cuba disampaikan melalui perwatakan dan plot cerita.

Biarlah apa yang hendak dikutuk dan dihina tentang Embun. Tidak realistik. Tidak logik. Kotor kerana dinodai oleh adegan rogol. Ketahuilah, hatta daripada seorang pelacur itu pun kita masih boleh mempelajari sesuatu. Tercemarnya sebuah karya seni dengan unsur-unsur tertentu tidak bermakna tidak ada apa-apa yang boleh dikutip daripadanya.

(Apologi kepada ‘cikgu’ saya Faisal Tehrani, saya sentiasa menyokong gagasan cikgu yang menentang ‘perang budaya’, saya kira tulisan saya ini bukanlah menentang aliran perjuangan cikgu, malah saya kira diri saya berada dalam barisan bersama cikgu. Cumanya Embun mencuit naluri, menjadi inspirasi. )

Nun jauh pada waktu-waktu bergelar pelajar kolej dahulu – ya walaupun baru hampir empat bulan ditinggalkan, terasa amat jauh sudah masa-masa beluncas mengoyak kepompong itu – saya pernah, malah hingga sekarang mungkin, digelar ‘feminis’. Bukan kerana lalakan yang mendakwa ditindas dan menuntut kesamarataan gender beracuankan Women’s Lib, jauh sekali pemujaan kepada Sisters in Islam atau Amina Wadud. Jangan risau. Gila-gilaan begitu bukan permainan saya.

Wanita, terutamanya golongan terpilih yang intelek, bagi saya, sebelum menuntut hak dan keadilan daripada kaum lelaki, kesaksamaan layanan dan kesamarataan peluang, sepatutnya lebih dahulu mencermin diri sendiri. Setakat manakah kita telah melayakkan diri untuk mencanangkan ‘perjuangan’ kita, untuk mengendong ‘hak’ yang dituntut, kerana apalah sebenarnya hak itu kalau bukan tanggungjawab dalam penyamaran?

Sebelum memfokuskan kepada isu eksternal – pemberian hak dan pengiktirafan oleh lelaki terhadap wanita – ada baiknya kita melihat isu internal – pemeliharaan dan pemerkasaan martabat diri oleh wanita itu sendiri. Apabila menyebut wanita, fahamilah bahawa secara tidak langsung saya merujuk kepada Muslimah, kerana saya juga adalah seorang Muslimah. Kerana saya seorang pelajar, beliawanis, maka daripada sudut pandangan inilah yang saya gemar berdiri.

Penghormatan perlu diperoleh, bukan diminta-minta, jauh sekali dibeli. Menuntut kesaksamaan layanan bagi saya hampir sama dengan menuntut agar dihormati. Tidak hormat namanya kalau tanpa penghakiman dan penghukuman yang seadilnya. Soalnya, adakah wanita berada dalam situasi yang mewajarkan penghormatan diberikan kepada mereka?

Wanita melaung-laung menuduh lelaki, baik suami mahupun kekasih, mempermainkan mereka. Menggula-gulakan dengan kata-kata manis, menikmati sesedapnya setiap titis madu yang ada, mengikis setiap sen yang sudi dikorbankan, kemudian meninggalkan wanita terkapai-kapai – ada yang sudah ternoda – untuk mencari yang baru. Benar lelaki amat-amat bersalah dalam hal ini, tetapi siapakah yang membiarkan pagar tidak berkunci sehingga kambing-kambing menceroboh meratah pokok bunga di halaman? Siapa yang memakai perwatakan konon mulia pencinta agung setia, kemudian berlindung di sebalik eskapisme kata-kata “wanita lebih beremosi, rela berkorban demi cinta, lelakilah yang keji kerana mengambil kesempatan atas kehalusan perasaan kami” .

Mana ada pengorbanan mutlak sesama manusia. Wanita-wanita yang konon rela berkorban itu hakikatnya bukan berkorban, mereka ‘membeli’ cinta, dan apabila harga yang dibayar tidak sepadan dengan ganjaran yang dinikmati, malah muflis pula akhirnya, mereka berbicara seolah-olah tidak pernah menerima balasan apa-apa atas apa yang ‘dikorbankan’.

Sahsiah wanita masakini seringkali sukar untuk dibanggakan. Sungguh, jelak benar saya mendengar dan membaca kenyataan “pakaian bukan mencerminkan keimanan”, “buat apa pakai tudung kalau hati tak baik”, “belum sampai masanya untuk saya bertudung”. Ataupun ungkapan dalam makalah fesyen, “meski bertudung masih boleh bergaya” dan menayangkan model-model yang hanya menutup rambut tetapi singkat dan sendat mendedahkan aurat. Pergaulan bebas seolah-olah tidak menjadi kesalahan moral, hanya dosa peribadi barangkali, kerana itulah galak benar wanita-wanita bergurau senda bertepuk tampar bermesra-mesraan sesama lawan jantina. Wanita tidak terasa ‘saham jatuh’ apabila berpeleseran di pusat-pusat hiburan, ketawa menghilai seperti pontianak di pinggir-pinggir jalan, atau bermesra-mesraan dengan mana-mana lelaki yang kebetulan menjadi pasangan mereka ketika itu. Dalam bidang seni pun, wanita-wanita memperdagangkan atau diperdagangkan tubuh dan sensualiti mereka, atau anekaragam cerita-cerita peribadi - putus tunang, putus cinta, putus apa-apa -untuk melariskan produk dan mengalirkan wang melambak. Selalunya, wanita-wanita ini rela, tidak perlu dipaksa.

Perlakuan ini, anehnya, direstui oleh wanita-wanita lain seperti ibu-ibu mereka yang menyetujui anak-anak gadis mereka diusung ke sana sini atau mencampakkan harga diri di merata-rata tempat. Alasannya, mereka sudah besar dan pandai menjaga diri. Wanita-wanita seperti pejuang pembela hak asasi sejantina pula menyokong laku menggadai kehormatan ini, konon itulah petanda emansipasi wanita, kebebasan yang tidak sepatutnya disekat oleh lelaki yang hanya mencari alasan untuk terus mendominasi. Mungkin bagi mereka lelaki yang sepatutnya berhenti melihat wanita sebagai simbol seks, sebaliknya perlu belajar menerima fenomena ini dengan fikiran terbuka kerana wanita sudah semakin matang dan menuntut hak mereka untuk menikmati hidup.

Bersambung….

2 comments:

Amanitium Cho said...

saya pernah chat dgn awak dlm irc time muda-muda dulu.

Anonymous said...

Erk..tumpang tanya. Emansipasi tu apa?