Monday, November 06, 2006

oh bahasaku, perlu apa kau dibela?

assalamualaikum.

(entri ini ditulis selepas selesai makan cekodok dan tomyam di bumi Manchester, asalannya ditinggalkan sebagai komen dlm sebuah weblog usrah online)

Bahasa akan berevolusi. Dengan istilah2 yang baru, dengan pelbagai asal usul. Perkembangan ini penting agar satu-satu bahasa tidak menjadi bahasa yang mati (Latin, Sanskrit) dan sentiasa relevan utk menyampaikan pelbagai idea seiring dengan kemajuan dan globalisasi.

Namun demikian, sehebat manapun evolusi satu-satu bahasa, ia tetap mempunyai identitinya yang tersendiri. Keindahannya yang unik, seperti setiap ciptaan Allah yang mempunyai keistimewaan. Maka, identiti, keindahan, dan keistimewaan inilah yang ingin dipelihara oleh mereka yang mendakwa diri mereka ‘pejuang bahasa’.

Sementelahan pula, bahasa merupakan gedung budaya sesuatu bangsa. Dalam situasi kita, Melayu. Tidak sama sastera Inggeris dengan sastera Melayu. Pemikiran sesuatu bangsa dicerminkan oleh bahasanya, struktur ayat, ekspresi dan penggunaan istilah. Malah pemikiran sesuatu bangsa boleh dicorak oleh bahasa. Bahasa boleh menjadi alat penyatupaduan dan alat pemisahan. Bahasa menggambarkan strata sosial dan keperibadian, malah kecenderungan dari segi fikrah dan budaya.

Bahasa adalah satu elemen yang memperkukuh jatidiri. Mudah menyatakan ‘jatidiri Muslim’, tetapi berapa ramaikah yang mampu mengekalkan ‘jatidiri Muslim’ tanpa merujuk kepada budayanya? Dalam konteks orang Melayu, kebudayaan Melayu inilah yang akan menjadi rujukan untuk menzahirkan keperibadian Muslim. Sama ada kita sedar atau tidak. Dan pencabulan ke atas elemen-elemen kebudayaan (spesifik : bahasa)ini akan melemahkan lagi kubu kita untuk menentang anasir budaya dari Barat.

Betul, dalam dialog, terutamanya dialog kasual bersama rakan-rakan, terasa canggung untuk menggunakan bahasa Melayu tahap tatabahasa dewan. Untuk dikatakan salah, bagi saya tiada salahnya bercakap dalam bahasa rojak, asalkan keperibadian penutur tidak menjadi rojak serojak bahasanya.

Lagipun, secara peribadi, bagi saya, usaha untuk menggunakan bahasa Melayu yang betul dan indah sewaktu bertutur dan berkomunikasi adalah latihan yang baik untuk meningkatkan perbendaharaan kata, menjana pemikiran yang berstruktur, daya ekspresi linguistik yang lebih tinggi, kreativiti, dan membiasakan diri dengan sopan santun yang sering dikaitkan dengan orang berkedudukan. Demikian juga dengan penggunaan bahasa-bahasa lain dengan baik, seperti bahasa Inggeris atau bahasa Sepanyol. Tetapi untuk hasil yang terbaik, bagi saya, penekanan patut diberi secara spesifik kepada satu bahasa dalam satu-satu masa, bukannya merojakkan, kerana ‘mengambil sedikit daripada setiap satu’ selalunya tidak akan membawa kepada perkembangan yang menyeluruh.

Rencam perubahan yang berlaku ke atas Bahasa Melayu adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan, malah mustahak untuk memelihara relevansi bahasa ini dalam realiti semasa. Namun demikian, identitinya seperti yang diawet dalam bahan-bahan sastera dan literatur akademik kebahasaan perlu dipelihara, bukan hanya kerana ia adalah khazanah indah yang dikurniakan Allah, tetapi juga kerana ia merupakan satu identiti yang memberikan kita jatidiri.

dan Allah Maha Mengetahui.

assalamualaikum,
meow~

No comments: