Monday, December 11, 2006

Manusia, Kemanusiaan, dan Iman

Assalamu’alaikum.

Bagaimana untuk melemahkan semangat manusia? Bagaimana hendak mematikan iltizam manusia untuk melakukan kebaikan, untuk memperbetulkan apa yang tidak kena dalam dunia?

Dengan meruntuhkan harga dirinya. Menjadikannya kehilangan sifat-sifat manusiawi, kehilangan kemanusiaan, kehilangan kebanggaan sebagai manusia yang lebih mulia daripada haiwan. Menjadikannya berasa tidak layak untuk memperjuangkan intelektualiti atau keadilan, tidak layak untuk cinta sejati dan kesucian kasih sayang. Dia tidak lagi mempunyai apa-apa untuk dijadikan tempat berpegang, untuk memberi makna dan tujuan kepada hidup.

Percayakah anda tentang ‘agenda tersembunyi’ sesetengah organisasi untuk merobohkan kestabilan masyarakat dan menghancurkan nilai-nilai murni yang menjadi tunjangnya? Saya percaya.

Satu daripada unsur yang memelihara kestabilan moral dan struktur dalam satu-satu masyarakat adalah ahli-ahlinya yang terhormat, kaya dengan sifat-sifat kemanusiaan. Manusia2 dengan pegangan yang teguh menentukan salah dan benar (selalunya dipandu oleh keyakinan agama), mengambil berat terhadap intelektualiti dan keadilan, dan diikat oleh cinta dan kasih sayang yang teguh melalui institusi kekeluargaan dan persahabatan ikhlas. Untuk melemahkan satu-satu masyarakat, menukarnya menjadi sekelompok lembu mabuk yang mudah untuk dipimpin dan disembelih apabila perlu, adalah langkah yang bijak untuk meruntuhkan kemanusiaan ahli-ahlinya. Telanjangkan mereka daripada sebarang nilai yang memberi makna kepada hidup, yang akan memberi mereka matlamat untuk hidup, dengan harga diri dan keberanian untuk memperjuangkan kebenaran.

Keyakinan kepada agama dirampas oleh ideal-ideal ateisme, freethinking, dan logik yang menolak Tuhan. Garis pemisah antara benar dan salah perlahan-lahan dikaburkan, dipadamkan, dan sampai satu tahap menjadi lenyap. Tiada sesiapa boleh memaksa orang lain mematuhi nilai-nilai yang menjadi pegangannya. Tiada sesiapa yang lebih mulia, superior moralnya daripada orang lain. Jadi, semua orang boleh melakukan apa sahaja yang mereka mahu. Atas nama kebebasan, menghormati hak asasi manusia, liberalisme, pluralisme, dan tidak judgemental.

Institusi kekeluargaan diinjak-injak oleh seks bebas, penolakan kepada ikatan perkahwinan, ‘kesamarataan’ antara hubungan heteroseksual dan homoseksual, dan macam-macam penyakit lagi yang membarah seperti sel-sel yang bermutasi dan merebak merosakkan organ langsung meranapkan sistem. Minda dirajai materialisme dan hedonisme. Memuja matabenda dan keseronokan semata-mata. Kejujuran, pengorbanan, keikhlasan, amanah – antara nilai-nilai yang semakin terhakis luput, terutamanya pada puncak-puncak kepimpinan. Dan seperti kata bijak laksana, “guru kencing berdiri, murid kencing berlari”.

Manusia dicabul kemanusiaannya, direndahkan tarafnya menjadi mesin yang membuat wang, melahap wang, memuntahkan wang. Manusia dicabul kemanusiaannya, direndahkan tarafnya menjadi makhluk yang menagih seks, menjaja seks, memburu seks, dan menyembah seks. Matlamat hidup entah ke mana, kecuali naluri haiwaniah. Nilai-nilai yang lebih tinggi – nilai-nilai yang menyekat kebebasan tetapi melayakkan mereka dengan kemuliaan insan – sudah tidak dapat ditemui.

Tiada sesiapa akan memperjuangkan keadilan atau mengejar intelektualiti. Tiada sesiapa akan bersikap mulia dan terhormat, berkorban demi kasih sayang dan prinsip. Erti cinta sejati akan merudum serendah pinggul yang seksi dan hubungan malam yang nikmat. Kerana manusia sudah terlalu malas, leka berseronok dengan kehidupan seperti yang mereka fahami, sedangkan asas-asas nilai kemanusiaan sudah pupus daripada sanubari.

Manusia hilang harga diri kerana tertipu dengan nafsu sendiri. Terpedaya oleh akal sendiri yang tidak dipandu oleh iman. Lantas manusia hilang inisiatif untuk berbuat baik, untuk memperbetulkan apa yang tidak betul, kerana merasa diri mereka sendiri sudah begitu tidak tentu arah. Bagaimana si tangan kudung mahu memimpin orang? Tidak canggungkah orang yang malas berpakaian tiba-tiba bising menyuruh orang lain memakai seluar? Kerana mereka sudah kehilangan harga diri sebagai manusia - sama ada mereka sedar atau tidak, mengakuinya atau tidak - maka mereka kehilangan inisiatif dan daya juang untuk memainkan peranan secara proaktif semulianya manusia.

Persetan, aku sama jahat sahaja dengan semua orang. Hidupku pun tunggang-langgang. Apa kejadahnya perlu aku pedulikan jika dunia berperang atau langit runtuh di sekelilingku?

Semuanya kembali kepada agenda asal. Merobohkan kestabilan masyarakat, melemahkan dan mendayuskannya untuk menguasainya. Dengan mencabut nilai-nilai kemanusiaan ahli-ahlinya, mencabul kemuliaan mereka, dan menjadikan mereka bacul.

Seperti apa yang mereka lakukan kepada Winston Smith dalam novel 1984 buah tangan terakhir George Orwell.

Bila difikirkan, nilai paling utama yang perlu diruntuhkan sebelum proses pemusnahan kemanusiaan yang sistematik ini boleh berlangsung adalah KEYAKINAN AGAMA. Muslim menyebutnya sebagai iman. Iman yang memberi kekuatan kepada tawanan di penjara Abu Ghraib dan Teluk Guantanamo untuk bertahan walaupun diseksa dan dihina sebegitu rupa. Fizikalnya mereka tidak lagi seperti manusia, tidak dilayan seperti manusia, tetapi hati mereka masih manusia, iman mereka memelihara mereka semulia layaknya manusia. Iman rakyat yang memelihara Malaysia sebagai negara majoriti Muslim walaupun 400 tahun dijajah kuasa asing silih berganti tuan. Iman juga yang menunjangi keteguhan Muslim Kemboja dan Soviet (Chechen), walaupun dipijak-pijak separuh mati, sehingga bangkit kembali selepas cengkaman rejim ke atas mereka melonggar. Baca buah tangan Leo Tolstoy, Haji Murad, terutamanya bahagian pengenalan di mana dia berkisah tentang sejenis tumbuhan yang tidak akan mengalah walaupun ditarik-tarik atau diinjak-injak. Anda mungkin lebih memahami gambarannya.

Winston dalam 1984 tidak mempunyai keyakinan agama. Tidak ada iman. Mungkin kerana itulah dia beralah dan musnah setelah pegangannya yang terakhir untuk mengekalkan integriti dan kemanusiannya – cinta kepada Julia – hancur berkecai.

Kerana itulah ‘mereka’, juara-juara ‘Orde Baru Dunia’ begitu bersungguh-sungguh menghukum sebarang jenis keyakinan agama sebagai bahaya, mungkin mencambahkan keganasan, terutamanya agama yang paling ramai penganutnya tidak berperangai seperti lembu di kandang, seperti Islam. Kerana ‘kuasa’ iman sangat luar biasa. Ia memperkuatkan kemanusiaan dan manusia. Ia memperkukuh masyarakat. Ia menjadi nadi keteguhan di mana-mana ia subur. Mutlaknya begitu jika iman itu kepada ad-deen yang BENAR, tentunya.

Siapa juara-juara ‘Orde Baru Dunia’ itu? Kalau anda laju menyebut Yahudi, cepat menyebut Barat, petah menyebut Zionis, ah jangan lupa, kaji-kajilah siapa yang anda musuh-musuhkan itu. Mahu bermusuh tapi tidak mengenal musuh, mahu berlawan tapi tidak berilmu, seperti berpedang menutup mata. Jangan sekadar menjerit-jeritkan anti-Zionis dan menyokong Palestin, menyumpah-seranah kekejaman rejim Zionis dan menangis-nangis melihat limpah darah anak Palestin, tetapi sekadar melalak tanpa ilmu atau isi, sekadar meraung tanpa gerak apatah lagi tindak.

Dan Allah Maha Mengetahui.

Jadilah manusia. Dan ajaklah orang-orang di sekeliling kita menjadi manusia.

Teguhkan iman, sahabat-sahabat. Dengan iman, kita menjadi mulia selayaknya manusia.

Salam perjuangan,
Meow~

3 comments:

Anonymous said...

i luv 2 read ur blog. vry interestin'. gud job Dibah =) May God bless u.

Anonymous said...

again, a great job, Dibah!

George Orwell's Animal Farm is an accurate representation of world politics - how world politicians break promises of general welfare to pursue their specific group's interest. You may want to check that book out.
Salaams.

unknowndaei said...

adibah... bagus teruskan menulis(lantang sungguh)! Mari kukuhkan iman!

salam