Monday, December 10, 2007

Palestin, Belas Kasihan Dan Keadilan


PDF Print E-mail

Konflik Israel-Palestin tidak putus-putus menjadi bumbu perbincangan dan perdebatan khalayak. Begitu juga dengan aneka masalah lain yang melanda umat - kemiskinan, penindasan, dan bencana alam.

Manusia suka sekali menghulurkan pelbagai macam analisis dan pendapat, tetapi tunggu sekejap.. adakah kita terlalu banyak berfikir, mencari keadilan mutlak agar tidak tersilap walaupun sepatah fakta, sehingga lupa atau seperti sengaja berlengah-lengah untuk bertindak?

Adibah Abdullah, pelajar Tahun Dua The University of Manchester dalam jurusan Perubatan, dengan aspirasi untuk menjadi aktivis sosial-Islami yang praktikal, berkongsi buah fikirannya.


Minggu ini “Solidarity with Palestine Week”, anjuran Action Palestine, University of Manchester. Setiap hari ada aktiviti untuk menyedarkan massa tentang malapetaka kemanusiaan yang bermaharajalela di bumi Zaytun sana. Dokumentari, perbincangan, ceramah, tayangan filem, hampir semuanya berkisar tentang penderitaan pribumi Palestin yang ditenyeh-tenyeh oleh penjarah Israel dan dilayan di luar tatacara manusiawi.

Setakat ini saya hanya sempat menghadiri tayangan dokumentari Occupation 101 tentang ‘realiti penjajahan Palestin’ dan ceramah Chestdoc in Palestine oleh doktor-doktor yang menghabiskan beberapa minggu di sana. Realiti yang sudah lama saya tahu, namun imejan dan penghuraian itu mencetuskan ledakan emosi (dan rasionaliti) yang segar buat saya. Sungguh, tahu dan sedar itu banyak benar bezanya!


Cebisan-cebisan Realiti Palestin

Saudara-saudara di Palestin dirampas hak mereka sesuka hati, sempadan negara mereka diperkosa oleh sekumpulan bangsa yang mulanya hanya mengemis secebis tanah. Tembok Apartheid setinggi lapan meter dan sejauh 703 kilometer meredah perkampungan dan ladang-ladang zaitun yang menjadi lambang sara hidup masyarakat tani Palestin. 16% rakyat Palestin terperangkap di sebalik tembok, terpisah daripada rakan senegara, tanah air dan mata pencarian mereka.

Dr Asad berkisah tentang pencabulan hak penjagaan kesihatan. Ibu mengandung sampai bersalin di checkpoint, pesakit meninggal di checkpoint. kerana disekat daripada ke hospital. Dalam Israel sendiri, ketidakadilan membusuk. 60 perkampungan Arab di Negev tidak diiktiraf oleh kerajaan, dinafikan kemudahan asas seperti bekalan air dan elektrik, dengan kadar kematian bayi yang memuncak.

Kanak-kanak turut dimangsai. Dunia dan keluarga mereka dipunahkan. Tempat bermain tidak ada. Di sana-sini ada runtuhan bangunan, pagar-pagar dan askar yang berkawal. Sungguh membingungkan, kanak-kanak yang hanya bermain juga dihunjam peluru Israel! Tambah menggusarkan, cekupan undang-undang Israel tidak melepaskan kanak-kanak. Defence of Children International melaporkan tentang tahanan kanak-kanak yang diseksa, dipisahkan terus daripada keluarga, dan dipenjarakan 10-20 tahun hanya kerana melontar batu!

Tekanan jiwa melanda mereka ini yang didera trauma, tiada tempat bermain dan terkurung di dalam rumah. 98% kanak-kanak di Gaza dilaporkan mengalami kesan psikiatri dan psikologi yang serius. Seperti yang diungkapkan dalam laporan United Nations Reliefs and Works Agency (UNWRA), “…kanak-kanak sudah tidak pandai lagi untuk bermimpi.”


Seimbang dan Adil?

Selepas dokumentari Occupation 101 kehangatan bermula apabila seorang lelaki menyuarakan bahawa dokumentari itu “…one-sided, doesn’t portray the whole story.” Kenyataannya disambut dengan marah oleh sebahagian hadirin. Salah seorang daripada mereka berkata,

“If I rob your house, take your land, and kill your mother, that will be your side of the story.”

Ganas kedengarannya, bukan?

Saya biasa menyaksikan penghujahan seumpama ini apabila menghadiri program pro-Palestin sekitar universiti. Seringkali ada yang mempersoalkan pemaparan yang tidak adil dan berat sebelah. Menggesa pengkajian lanjut supaya situasi sebenar difahami dengan lebih tepat. Seorang rakan sekuliah terang-terangan merasakan derita Palestin adalah hasil konspirasi Arab, ilusi untuk mensabotaj Israel. Katanya, saya perlu membaca lebih banyak bahan daripada pelbagai pihak, jangan percaya semua yang diberitahu kepada saya, dan capai kesimpulan yang lebih tepat (menjadi pro-Israel seperti dia). Seperti sesetengah pihak yang menafikan kenyataan golongan pro-Palestin, dia juga mendakwa berpengalaman ke Israel. Aduh, sahabat. Melawat Israel dan menikmati layanan ‘pelancong’, dilindungi daripada ‘pengganas Palestin’ (dan dikawal daripada melihat ‘kampung sebelah’) oleh pihak militari jauh bezanya daripada menziarahi Palestin dan mengecap pahit zaitun mengkal yang dicantas dari pohon!

Banyak intelektual skeptik yang sentiasa mempersoalkan keadilan dan ketepatan satu-satu konsep secara akliah. Fikir, debat, fikir, debat. Mahu menanggapi situasi dengan kefahaman akal yang paling tepat, supaya nanti tidaklah tersilap menyokong orang Palestin kalau sebenarnya orang Israel yang mengucur darahnya dibedil Apache, kalau sebenarnya rumah-rumah Israel yang dilatam jentera sampai menjadi puing-puing separuh terbakar. Betul, tidak salah pun.

Tetapi ia menjadi salah dan songsang apabila memburu keadilan dan ketepatan secara akliah itu lebih diagungkan daripada memartabatkan kemanusiaan. Jangan sebut golongan hakim dan penguatkuasa – mahkamah dan alam maujud di luarnya adalah dunia yang berbeza. Dalam kehidupan yang berjungkir balik dan bertompokan ruang-ruang kelabu yang payah dicerakinkan, kemanusiaan wajib dijulang.

Kemanusiaan adalah satu-satunya hukum yang dapat membawa manusia ke arah persetujuan bersama. Keadilan sering relatif jika dipandang daripada pelbagai perspektif, bergantung pula kepada maklumat yang diperoleh dan pentafsirannya. Seperti dokumentari yang dikritik tadi, bukankah memang patut ia berat sebelah, punya fokus yang jelas, kerana matlamatnya untuk mengujakan hati, menggerakkan manusia untuk bertindak. Sekiranya ia memaparkan hujah-hujah yang berbeza, masing-masing akan memansuhkan sesama sendiri, menyebabkan khalayak tambah was-was, tambah banyak menghabiskan masa menganalisa.

Sudahnya, sibuk menganalisis informasi, berdebat sana sini, berpijak tidak di atas bumi, masalah terus menanah memeri! Seperti intelektual hari ini yang galak mendiskusikan masalah umat sesama mereka. Pelik, sekumpulan intelektual – politikus, peguam, ekonomis, sosiologis – memperdebatkan perihal orang-orang kampung dan marhaen, menerbitkan doktoral dan kajian untuk menampakkan betapa mereka peduli masalah rakyat dan menambah gelar di hujung nama. Doktoral dan kajian yang tidak pun difahami oleh warga yang mereka perjuangkan.

Individualiti insan tercetak daripada akal, hati, dan nafsu. Ketiga-tiganya mustahak dalam menentukan keperibadian dan membuat keputusan, namun sebagai pemikir yang meletakkan landas spiritual sebagai penentu tuju, saya memandang hati sebagai tunjang utama. Hati adalah medium untuk insan berhubung dengan Pencipta dan fellow creations. Keputusan daripada hati – kasih sayang, altruism, perikemanusiaan – seringkali payah ditafsirkan dengan akal semata-mata.

Mengambil kira landas spiritual, saya cuba melihat soal belas kasihan dan keadilan dari sorot pandang Islam. Spiritualiti lain tidak cukup saya fahami untuk saya bincangkan. Dalam Islam, keadilan mengatasi kemanusiaan, tetapi kemanusiaan itu adalah keadilan. Peraturan adalah demi kesejahteraan manusia seluruhnya, kerana kelakuan setiap insan akan memberi kesan, sama ada langsung atau tidak, kepada umat. Pengecualian kepada belas kasihan mutlak yang mesti diberikan untuk keadilan, sesungguhnya adalah demi kemanusiaan. Keadilan diterjemahkan dalam bahasa kemanusiaan..


Hati, Kemanusiaan dan Belas Kasihan

Jangan mendewa-dewakan akal. Ledakan maklumat menjanjikan informasi daripada segenap sudut dan segi. Tuhan memuliakan insan dengan akal. Tetapi kadang-kadang akal perlu didiamkan. Jenayah kemanusiaan jelas terpampang, sudah terang lagi bersuluh penderitaan Palestin, mengapa membazirkan masa bertelagah siapa yang salah dan siapa yang berkonspirasi?

Berhenti berdolak-dalih, ikut sahaja tuntunan hati, akal jadi penasihat, rangkakan tindakan untuk membantu. Isu-isu pinggiran seperti siapa yang jahat mungkin sudah jatuh ke tangga kesepuluh. Kemanusiaan itu lebih utama daripada keadilan. Tanyalah mana-mana doktor yang mempelajari etika perubatan, atau sukarelawan di bumi yang dirempuh bencana. Ketika itu garisan antara antara hitam dan putih menjadi kabur, yang jelas adalah penderitaan insan yang perlu diringankan. Orang Israel atau orang Palestin, orang Gerakan Acheh Merdeka atau Tentera Nasional Indonesia.

Keadilan diterjemahkan dalam bahasa kemanusiaan! Siapa yang mengkhianati kemanusiaan, dialah penjahat. Ketika manusia benar-benar berkhidmat untuk kebajikan manusia lain, persoalan yang kelihatan besar dan menyesakkan akal di dalam dewan berhawa dingin menjadi remeh dan lewah.

Rachel Corrie, gadis legenda yang menyerahkan nyawanya untuk menghalang jentera merobohkan rumah-rumah di Gaza, pernah berkata, lebih kurang begini, “… apa yang saya lihat di sini, lebih dahsyat daripada apa yang pernah saya gambarkan. Berbaloi kita semua meninggalkan apa sahaja yang sedang dilakukan sekarang, dan berjuang untuk menamatkan keperitan di sini.” Dunia tenat. Yang menggerakkan insan untuk terjun ke dalam lautan manusia, ikhlas menyerahkan diri untuk merawat dunia, bukanlah akal pintar yang membangunkan pelbagai teori yang akhirnya dibawa angin lalu, milik kelompok perasan bagus yang rasa diri gah berjuang dalam dewan berhawa dingin, tetapi hati yang hidup dan mampu merasai, hati yang memacu jasad secara altruistik untuk umat.

Hati yang tidak banyak soal tentang keadilan, melainkan keadilan yang didefinisikan oleh kemanusiaan dan tepat meniti landas spiritual. Berhentilah berdiskusi kosong semata-mata!


Adibah Abdullah is a second-year Medical student in The University of Manchester. Passionate in literature and (practical) social activism, not to forget her (future) medical profession. A staunch humanitarian and feminist, but abides by her personal definition of the terms. Believes in and fights for universal compassion.


Artikel ini asalnya disiarkan di buletin rasmi UKEC pada 10 November 2007. Mungkin untuk mengisi hari-hari yang tidak sempat saya tulis apa-apa yang khas untuk blog ini, saya akan paparkan saja tulisan-tulisan saya untuk laman web dan penerbitan lain. InsyaAllah. =)


Hm, dua tiga bulan belakangan ini, ruang komen 'belang hitam putih kelabu' seperti tidak berbelang! Adakah pengunjung saya sudah menyusut atau masing-masing menyepi kerana tidak apa-apa yang berbaloi untuk dikatakan? Hehe~



meow~

3 comments:

Taufik said...

Mak kucing yg witty... Hari tu kenekan bangku, hari ni semua pembaca pon terkene jugak.

adeh...insaf2.

Anonymous said...

TG KAK DIBAHH

Anonymous said...

great workk... anythng juz rply at www.sha.nuer@yahoo.com