Monday, December 31, 2007

bernafaslah semula, sayang

assalamualaikum.

Baru pulang dari kampung sebelah.

Jiwanya yang hilang, seperti sudah pulang.

Belum sepenuhnya, tapi bangkit dia daripada lena sarat mimpi ronta yang panjang itu pun sudah cukup melegakan. Sungguh-sungguh melegakan aku yang sudah lama resah, sudah lama memanjatkan doa untuknya di hujung-hujung solat, di saat-saat hati teringat.

Bernafaslah semula, sayang.




The sound of holding on - almost a whisper
The sigh of broken hearts - a quiet cry
The rain upon your face
Brings gravity and grace
And softly you begin to breath again

I don't have all the answers to your sad prayers
But if I could I'd give you angel's wings
To go where hope is found
With strength to reach beyond
And carries like a song upon the wind

Please don't give up
Please don't you give up
Cuz I believe
Yes, I believe
I still believe... in us

The sound of holding on - almost a whisper
The sigh of broken hearts - a quiet cry
The rain upon your face
Brings gravity and grace
And softly you begin to breath again



Macam lucu aku tujukan lagu ini untuk kau - sebab aku tak suka tuju-tuju lagu kat orang, tapi aku asyik teringatkan lagu ini sejak tengah hari tadi (kalau kau perasan, inilah melodi yang aku saja-saja pasang guna handphone aku).

Aku tahu banyak saja lagu-lagu 'motivasi' lain yang kau pernah dengar, yang pernah orang lain tujukan untuk kau, yang menyentuh hati kau. Mungkin lagu ini tak menyentuh hati kau pun. Tapi sesungguhnya tujuan aku adalah untuk menzahirkan perasaan aku, kesyukuran aku yang Allah saja yang tahu macam mana, dan aku mahu menandakan tarikh dan perasaan ini dengan cara yang hati aku rasa. Kalau ada siapa-siapa yang fikir.. kenapa aku tak letak ayat al-Quran ke, tafsir ke, hadith ke, biarlah orang bertanya tu menjawab soalannya sendiri. Yang penting aku faham, dan kau faham.


Rintihanmu saat kauberpaut - seperti satu bisikan
Keluhan hati-hati yang patah, tangisan yang hampir tidak kedengaran
Rintik-rintik hujan melebat, gugur di wajahmu
Membasuh lumpur dan debu, mendatangkan sinar yang bercahaya
Dan perlahan-lahan, kau bernafas kembali.

Aku tak punya jawapan untuk doa-doamu
Tapi jika aku mampu, aku akan hadiahkan untukmu sepasang sayap
Untuk pergi mencari harapan
Dengan kekuatan untuk menggapai melampaui sebarang rintangan
Sayap yang akan menerbangkanmu, seperti melodi merdu yang dibawa angin lalu.

Jangan berputus asa, sayang
Jangan putus asa
Kerana aku percaya
Ya, kerana aku percaya
Kerana aku percaya, kerana aku yakin - dengan kita

Rintihanmu saat kauberpaut - seperti satu bisikan
Keluhan hati-hati yang patah, tangisan yang hampir tidak kedengaran
Rintik-rintik hujan melebat, gugur di wajahmu
Membasuh lumpur dan debu, mendatangkan sinar yang bercahaya
Dan perlahan-lahan, kau bernafas kembali.





Antara surah kegemaran aku, al-Fajr, yang kaupasang petang tadi. Mungkin perasaan kau apabila mendengar ayat-ayat terakhirnya, sama dengan perasaan aku.

Selamatlah semuanya. Bernafaslah semula, sayang.

(Aku tak sabar menunggu teman kita yang hilang itu pulang, aku mahu khabarkan juga kepada dia, tentang aku, tentang kau, tentang kita semua. Tentang terima kasih dan penghargaan. Tentang membina semula apa-apa yang pernah runtuh, mengumpul dan mencantum semula cebis-cebis ikrar yang pernah koyak dan hilang, tentang bersahabat atas dasar sayang, berlapang dada, dan saling faham. Dan sesungguhnya hilangnya sudah membuat aku risau!)


meow~

2 comments:

Anonymous said...

:) mudah2an..ameen...to find a way home,which is like a beautiful castle on the top a mountain...the way to it is very hard n far, to climb it...n in real mountain as well..God created the nature, to climb a hill really consume hardness n energy...

Anonymous said...

n becoz of the strive, n becoz of we r teying to find our home back, on the way, there will always be resistance from the jeolosy grup of creature/obstacle in a very well planned way,they had planned, n made a research on us,to make it harder or to deviate our way to go home, as they had succeed to do it unto us at the first tyme...

but God promises, the one who he protect,can't never be reached by them,n gGod will help those who is striving to find the way home..