Sunday, January 21, 2007

Aisyah Zaatiyah Mencari Cinta - II

assalamu'alaikum.

sambungan dari yang lepas insyaAllah :-)

Kembara II - Keadilan dan Persaudaraan di Pinggir-Pinggir Jalan

Berbekalkan wang yang ada, Mek dan Aisyah Zaatiyah meninggalkan perkampungan tsunami dan menuju ke arah bandar. (ya, mereka memberi sejumlah ongkos kepada sang ibu mulia itu, tapi ditolak.. katanya dia sudah lali dengan derita dan secebis duit tidak akan membawa makna apa-apa, sedangkan tetamunya berdua itu akan begitu terkesan oleh kekurangan walau sesen pun dalam keadaan mereka sekarang)

Mobil sewa membawa mereka sampai ke tengah kota. Namun masih penasaran, suasana tampak aman damai, tidak kelihatan sesiapa merusuh apatah lagi kelibat-kelibat perawat sukarela yang membantu. Jadi di mana mahu dicari Taufiq? Serabut bandar berbeza dengan serabut kampung dilanda tsunami. Panas matahari seperti lebih garing dalam suasana sesak dan macet. Dan Aisyah Zaatiyah sendiri kurang pasti yang manakah lebih busuk, bau kematian di pantaikah atau bau asap-asap dan wap badan manusia di bandar sarat inikah.

Dua pengembara sesat yang comot - Aisyah Zaatiyah dan Mek - seperti penasaran lagi di sini. Bangunan-bangunan panjang berderet, rumah-rumah flat dengan dinding berkulat dan pakaian lusuh bergantungan di luar-luar tingkap, orang-orang bersimpang siur dengan pelbagai ekspresi dan gaya kecuali ketenangan dan belas kasihan. Ada yang tergesa-gesa merempuh Mek hingga terjatuh. Ada yang nakal-nakal mengusik Aisyah Zaatiyah yang masih manis walaupun dua hari tidak bertemu air mandi.

Aisyah Zaatiyah mula gagal mengawal diri, mahu mengurai tangis lagi. Lantas Mek menuntun ke sebuah kedai minum - atau kedai makan - atau restoran - menyarankan mereka berehat dahulu seketika. Pengunjung-pengunjung sedang ralit menonton perlawanan bola. Bersorak-sorakan. Aisyah Zaatiyah dan Mek memesan makanan dan minuman, ya kelaparan sejak semalam.

Timbul ketegangan apabila Mek lantang memarahi pelayan kerana menghidangkan arak sebagai "compliments". Tambah pula apabila pengunjung di meja sebelah memesan "halal pork". Bukankah ini restoran milik orang Islam? Besar-besar terpampang di luar kedai. Di dinding-dinding ada gambar Kaabah. Sambil tertawa sang pelayan berkata, kalaulah di sini restoran Cina akan lebih mendapat sambutan, gambar tokong pun tuan kedai ini akan tampalkan!

Makanan sampai. Walaupun berselera menghadap juadah, mata hati Aisyah Zaatiyah yang seperti baru terangkat sedikit hijabnya semakin memahami lapis-lapis makna di sebalik peristiwa. Masuk Pak Menteri dan isterinya ke dalam restoran, dilayan dengan penuh hormat seolah-olah kaki mereka pun mahu dijilat. Pengemis dihalau dan dipukul dengan penyapu seperti menghambat kucing kurap - sedangkan kucing kurap pun tidak sepatutnya diperlakukan sedemikian rupa. Bual bicara pengunjung restoranyang memperlekehkan mangsa tsunami di desa dan miskin melarat di kota. Pak Menteri dan isteri mendabik dada sayangkan rakyat tetapi hendak berpanas sedikit menjenguk hari sukan rumah anak yatim pun bising-bising mahu dipayungkan sepanjang jalan. Mahu turun ke perkampungan tsunami? Ah, tidak perlulah, bukannya mereka itu turun mengundi pun nanti. Tidak ada istilah pengorbanan.

Masuk dua orang anak muda, hangat bercinta, berpeluk-peluk bercumbu-cumbu. Meminta muzik dipasangkan. Tak sempat menunggu malam, mereka berdansa di pentas dansa di satu sudut. Muzik semakin kuat. Menyerabutkan. Semakin ramai orang menyertai pentas dansa. Arak galak dipesan. Kelam-kabut. Matahari semakin terbenam, syaitan berpesta rakus. Aisyah Zaatiyah dan Mek semakin rimas. Ada yang mengusik-usik mengajak menari, menarik-narik tangan semakin berani, cuba meneroka lebih biadab, mengasari Mek, Aisyah Zaatiyah meraung menjerit, tiada sesiapa menolong.

Tiba-tiba sergahan seorang tua berjubah serban menyebabkan semua terdiam. Muzik mati tiba-tiba. Seperti kanak-kanak ketakutan Aisyah Zaatiyah merangkak ke kaki si tua berjubah, memaut betisnya menangis teresak-esak di situ. Mek mengesat darah di dahi. Konfrontasi antara si tua dan pengunjung-pengunjung restoran berakhir dengan si tua dihalau dan muzik kembali berdentum, tari-menari seperti tidak ada apa-apa yang terjadi. Di luar malam semakin gelap.

salam sastera, nantikan fragmen ketiga..
meow~

No comments: