Tuesday, June 12, 2007

SUCI - prakarya

Luigina, wanita berkarier dari Itali, pintar, sofistikated dan elegan. Feminis tegar, pejuang hak asasi wanita. Matanya yang galak bercahaya persis kilau harimau bintang yang pantang dicuba-cuba.
Najeehah, Muslimah 'konservatif' dari Indonesia. Mahasiswi tahun akhir pengajian Islam pesantren ulung di Aceh. Benar-benar teliti dalam merinci peribadi dan pergaulan, terutamanya muamalat dengan insan-insan bergelar lelaki. Wajahnya menjadi rahsia buat mereka yang bukan muhrimnya.
Siti Fatimah, gadis berdarah Melayu tulen, anak Malaysia, mengaku beragama Islam, mengaku memegang enam rukun iman, walaupun sekali pandang saling tak tumpah dengan Paris Hilton dalam segala segi. Ya, dia lebih suka dipanggil Emma.
Vaishnavi suri rumah dengan leluhur Brahmin. Agama, adat dan budaya berdenyut dalam setiap urat nadinya. Lima cahaya mata tanda cinta di sisi suami yang ditaati bagai dewa.
Camelia Chen aktivis humanitarian dari Taiwan, Kristian yang taat, artis rakaman dan menerima undangan nyanyian pada masa lapang. Ketawa ramahnya seperti loceng-loceng yang bergemerincing, orangnya ringkas dan riang selalu.

Mereka akan bicara tentang kesucian wanita. Tentang akhlak dan keruntuhannya. Tentang hak-hak wanita dan keadilan untuk wanita. Tentang signifikan lelaki dalam kehidupan wanita dan sebaliknya.

Kisah dan suara mereka akan berjalinan dalam SUCI.

InsyaAllah, nantikan.

Aha, jemput baca terjemahan tulisan Cikgu Faisal - Perempuan Anggerik, oleh Noraini Md Yusof, jadinya The Orchid Lady. Walaupun sebahagian jiwa karya hilang dengan berubahnya bahasa, inti kisah dan mesej tetap ada. Baca, fikir dan rasai.

assalamualaikum,
meow~

2 comments:

Anonymous said...

Salam.

SUCI- cantik tajuknya. tulus. moga seindah itu juga isi nya inshaAllah =) tak sabar pula nak membaca karya bonda, 5 dara menjalin bicara- akan ketemukah apa yg dicita? selamat menulis bonda, moga ilham dariNya mengiringi karya.

puteri bongsu ini rindu sama bonda, tapi apakan daya lautan memisahkan kita ;) moga Dia ketemukan lagi dalam cinta.

wassalam.

-puteri bongsu kesayangan bonda lah-

Maya A Pujiati said...

puisi yang unik