Thursday, December 27, 2007

Catatan di Baile Atha Cliath

Assalamualaikum.

6.47 p.m. di Trinity Hall, Dublin, tuan punya kamar sedang tergolek penat di atas katil, tetamu dari jauh pula meng'hijack' komputer (tapi tidak ceroboh fail-fail data, saya amanah orangnya). Mahu menulis, tapi tidak pasti di mana hendak bermula kerana ide terlalu banyak. Entah bila dapat saya makalahkan semua catatan ringkas dalam buku nota yang saya titipkan bila-bila ilham datang. Timbunan emel yang menggunung (peratusan yang signifikan daripadanya adalah tambahan-tambahan kerja.. aduh) menanti dilayan. Menulis (kerana tugas dan kerana cinta) pun mesti ditunaikan.

Paling penting, peperiksaan bermula 15 Januari. TAKUTTTTTT.

(Iwan Fals dan Chrisye ni best rupanya. Haih.)

Sudah dua minggu hingga hari ini, belum ada satu haripun saya duduk diam tanpa terkejar-kejar ke sana sini atau berprogram. Dari utara ke selatan lantas merentas lautan, saya mahu menautkan ukhuwah dan mencari seratus jawapan.

Usai saja sesi terakhir ulangkaji anatomi di makmal Stopford pada 14 Disember, saya pulang berkemas dan menggalas beg ke Manchester Central. Mahu ke Meadowhall Interchange, Sheffield, dari sana menaiki MegaBus yang murah ke Middlesborough, destinasi akhirnya ke Stockton. 'Kampung' berhampiran 'pekan' Durham, yang letaknya sekitar sejam perjalanan dengan bas dari 'bandar' Newcastle.

Sepatutnya untuk ke Sheffield, boleh sahaja saya naik tren laju dari Manchester Piccadilly. Sejam saja ke Meadowhall Interchange. Tapi itulah, mengada-ngada hendak naik bas, mahu jimat (beberapa pound saja pun) dan menikmati perjalanan yang jauh (saya suka berlama-lama dalam kenderaan sebenarnya), kononnya. Perjalanan dengan bas dijadualkan memakan masa tiga jam, dengan satu pertukaran di Leeds. Takdir mengatasi tadbir, bas ke Leeds lambat tiba ke Manchester Central, dan lambat pula sampai ke stesen bas di Leeds. Sebaik sahaja bas itu memasuki terminal di Leeds, saya nampak bas National Express 070 yang akan ke Sheffield bergerak keluar. Aisehhhhhh... sudahnya saya berkejar ke stesen tren juga, dengan Free City Bus, kerana saya perlu sampai di Meadowhall sebelum jam tujuh malam. Melayang empat pound lebih, mujur ada railcard, diskaun 30%.

Alhamdulillah, lima minit sebelum MegaBus dijadualkan bertolak ke Middlesborough dari Meadowhall, saya tiba di terminal sana dengan tercungap-cungap. Tapi... bas itu tidak sampai-sampai? Penumpang lain pun ada tertunggu-tunggu, meyakinkan saya bahawa saya tidaklah ditinggalkan. Teringat nasib teman di Newcastle yang menanti MegaBus ke London berjam-jam dari pukul satu pagi (yang memang langsung tidak sampai-sampai!). Alhamdulillah, sekitar jam 7.30 malam, penantian itu berkesudahan juga.

Teman menanti di Middlesborough, dibawa dengan bas ke Stockton. Tuan-tuan rumah di sana sangat baik, saya dijamu makan tidak henti-henti (dan tentu sahaja itu bukan satu masalah! ;-)).

Musim dingin benar-benar dingin di sana. Anak sungai berwajah ais, hujung-hujung rumput memakai kerudung fros, dan sejuknya menggigit tulang!! Ah teman, kedai kek Angel's Share dan market di Darlington, Claire yang berhati manis, mangkuk besar salad di atas meja, nasi lemak sambal kerang, dan poncho kait hijau yang sekarang tergantung di dalam almari Thorncliffe 5B, saya mahu datang lagi! Oh, ayam tandoori, nasi bawang putih dan brokoli rebus pun sedap juga =)

Projek 'Baitul Hikmah' yang dibentangkan oleh teman di sana, bagi saya, sangat bagus dan inovatif. Bermatlamat jangka panjang dan sangat signifikan kepada ummah. Tambahan pula ia 'selamat'. Tidak ada risiko ditangkap polis atau dikejar SB yang menyorok di sebalik busut di mana-mana. Saya tidak ada masalah untuk menyumbang, apatah lagi yang perlu dilakukan adalah 'kerja' yang saya memang suka. Membaca, membaca, dan membaca! Macam suruh kucing makan ikan. Cuma bezanya kucing perlu membuat laporan tentang ikan yang dimakan dan suatu hari nanti bekerjasama membuka kolam menternak ikan. =)

Cuma yang saya bimbangkan, komitmen yang dijanjikan (oleh saya, oleh kami semua) mampukah dititipkan secara istiqamah? Bukan untuk sebulan dua, malah berbelas-belas tahun! Mohon Allah izinkan dan mudahkan, dan jadikan ia yang terbaik untuk kami semua. Walaupun banyak kontras saya dan teman ini - mereka yang tahu kami siapa, akan sangat-sangat bersetuju - saya kagum benar dengan ideanya yang inovatif, keteguhannya berpegang kepada prinsip dan iltizam yang dimilikinya untuk menjayakan apa yang diperjuangkannya.

Pagi Ahad 16 Disember, sebelum syuruk saya sudah menaiki teksi ke Middlesborough. Bas ke Meadowhall bertolak jam lapan pagi, tiba di sana jam sepuluh. Serik dengan pengalaman menaiki bas, saya beli saja tiket tren ke Manchester yang akan bertolak jam sebelas pagi. Bertemankan Crossman's Neuroanatomy, saya duduk menahan sejuk di pinggir landasan hampir sejam, silih berganti antara membaca dan tersengguk lena.

Kata seorang makcik yang duduk di sebelah saya dalam tren ke Manchester,

"You have a kind face. You'll make a good doctor."

I felt like I want to hug her! =p

Jam 12 saya tiba ke Manchester Piccadilly. Berjalan kaki dalam 15 minit ke perhentian bas terdekat untuk pulang ke rumah, 15 minit perjalanan, sekitar 12.30 tiba ke Whitworth Park. Bermulalah sesi 'mengemas sepantas ribut' kerana jam 3 petang saya mesti ke Manchester Central semula untuk menaiki bas ke Loughborough - letaknya di Leicestershire, berhampiran Nottingham - untuk program Perhimpunan Musim Sejuk anjuran Majlis Syura Muslimun (MSM). Sempat juga saya menghantar kot ke dry-cleaner!

Dari Manchester ke Loughborough, kami - saya dan sekitar 10 orang lagi muslimat - transit di Birmingham. Ada teman yang berkisah tentang pengalaman sendiri dan teman lain (yang juga Muslim) yang basnya ditahan dalam perjalanan, semua penumpang diperiksa dan diambil butir-butirnya. Sedikit cuak, apabila orang-orang dalam stesen bas di Birmingham itu memandang-mandang dan merenung-renung kami yang semuanya berhijab (dan membawa beg yang besar-besar). Tapi kami buat tidak peduli, terus kecoh berborak, ketawa, makan nasi dan kuih-kuih yang kami bawa sebagai bekal sementara menunggu bas ke Loughborough tiba. Sewaktu di Loughborough, sewaktu menunggu kakak-kakak menjemput ke rumah masing-masing untuk tumpang bermalam (program bermula esok hari), dua kali kami dijerit maki. Hangat juga rasa malam yang sejuk itu.

Perhimpunan Musim Sejuk 2007 bertemakan Control, Shift, Enter. Saya pernah ungkapkan kepada teman, saya datang semata-mata kerana ukhwah. Dan benarlah, apa yang saya dapat hanyalah ukhwah. Mungkin akan saya huraikan kemudian, mungkin tidak. =D

'Operasi menahan wudhu'' bersama Kak Atun, praktikaliti ithar dalam giliran shower, lauk ayam yang pedas hingga ramai yang tidak tahan (walaupun saya sangat suka!), terjerit-jerit dan terlompat-lompat sampai sakit tekak kerana excited berjumpa begitu ramai sahabat jauh dan dekat, solat berjemaah dan bacaan al-Ma'thurat beramai-ramai, makan setalam, makan nougat turki dengan banyaknya sampai sakit perut, treasure hunt mengelilingi pekarangan Beaumanor Hall (kawasan campsite kami) yang sungguh indah permai, tiba-tiba diminta mendeklamasikan kata-kata Yusuf al-Qardhawi dalam bentuk sajak sewaktu persembahan malam terakhir PMS, dan melalak sekuat suara dengan penuh penghayatan bersama teman-teman yang bergandingan lengan di kiri dan kanan (sambil menahan linangan air mata) sewaktu menyanyikan lagu tema kami (Mimpi Yang Indah, Mestica) .... (walaupun dalam kotak Imeem yang saya letak di sidebar itu tajuknya ditulis 'dunia yang indah'..haihh)

telah kulalui, jalan berduri
sejuta harapan, terus kupertahankan
bukan mudah menggapai bintang,
bersilih dugaan mendatang

di sebalik kepayahan, di situlah kekuatan
tekad hati, azimat di perjalanan
mengejar impian

pabila laluan seakan sukar
bagai tak terdaya untuk terus bertahan
namun kasihmu menyedarkan
aku tak pernah sendirian

di sebalik kepayahan, di situlah ada kekuatan.
tekad hati, azimat di perjalanan
mengejar impian
tinggi langit, mimpi ini
tak ku ragu untuk membuktikan
indah bintang, yang terang bukan khayalan
tetapi kenyataan

akan kausaksikan kesulitan ini
pasti berganti kebahagiaan

telah pun kaudengar kisahku ini
pernahkah kaucuba untuk mengerti???

Dari PMS, pulang ke Manchester. Dua hari sempat membawa teman dari Ireland berjalan-jalan di 'kampung halaman' saya ini, ke Old Trafford Stadium, menjenguk city centre, menziarah kedai manisan Moonlight dan Islamic store The World of Islam di Rusholme. Sempat juga merasa ikan bakar, sup petola dan kek keju mangga Kak Atun. Petang 22 Disember, terkejar-kejar saya dan teman menaiki tren ke Blackpool untuk menaiki kapal terbang dari sana ke Dublin. Gara-gara lewat membeli tiket, harga penerbangan dari Manchester sudah melampaui tahap kemampuan, justeru terpaksalah bersusah sedikit untuk terbang dari bandar sebelah.

PUISI 2007. Begin With The End In Mind: 6 Ways to Define Our Purposes as an Effective Muslim.

Mind-blowing. Heart-warming.

Dalam kesempatan yang semakin terbatas sekarang - entri yang semakin berjela-jela - saya tidak rasa mampu untuk mengisahkan dengan adil pengalaman rohani-jasmani di Mount Melleray Scouts Camp selama empat hari tiga malam. Ukhwah yang saya rasa lebih tulus, lebih jernih, lebih rela. Pertemuan dengan insan-insan yang tidak saya duga. Keteguhan, iltizam, kasih, kejujuran dan kepercayaan yang dilihat, yang dicurah, begitu tuntas, begitu padu, langsung bisa membuat saya bingung. Dan paling penting, seratus jawapan yang saya cari, sembilan puluh sudah saya temui.

Ketika teman-teman lain banyak yang terpaksa melupakan hasrat kerana lambat mendaftar, saya siang-siang lagi telah mengantari nama. Sedangkan itu bukan sifat normal saya, yang selalunya akan menanti hingga minit terakhir sebelum menetapkan apa-apa. Sungguh, saya amat-amat-amat-amat bersyukur kerana diizinkan Allah untuk ke sini. Alhamdulillah, sungguh Dia terlalu Halus dan Misteri perancangannya!

Semalam, pulang dari Mount Melleray, saya mula sakit-sakit. Bersin-bersin dan panas-panas badan. Antara cocodamol dan ibuprofen, saya pilih yang kedua. 400 mg dan tawakal. Batal niat untuk mengulangkaji pelajaran, saya awalkan tidur. Walaupun saya tidak suka makan ubat (rasa macam ambil dadah dan telan bahan kimia) dan mahu belajar, tapi untuk kepentingan jangka panjang (mohon dipelihara Allah daripada terkedang sakit menjelang peperiksaan ini!), saya tunaikan rayuan jasad yang minta berehat.

Dan pagi tadi saya bangun bersama kerongkong yang sakit-perit-pedih-berdarah. Aduh, tanda-tanda awal yang saya takuti! Apapun saya bersyukur, sepanjang PUISI hingga ke hujungnya, kesihatan dan kecergasan saya dipeliharaNya.

Hari ini Boxing Day di Ireland. Hari untuk membeli-belah. Namun saya dan teman - beserta beberapa lagi teman lain - menghabiskan seharian suntuk untuk bermesyuarat. Projek baru pula dalam perbincangan, kesinambungan misi untuk da'wah dan islah, dengan cara kami sendiri yang tidak terikat dengan mana-mana organisasi. (Bersih dan halal serta insyaAllah tidak akan dimarahi oleh MSD)

ReAwaken.

Membaca mampu menjadi alat untuk mengubah dunia.

Saya tidak teragak-agak untuk menjanjikan komitmen.

Tema, konsep, pengisian, penceramah jemputan, aktiviti, kumpulan sasar, penajaan. Masih banyak yang perlu disudahkan, tetapi gambaran kasar, insyaAllah sudah tampak.

Moga Allah izinkan, mudahkan, dan menjadikan ia yang terbaik untuk kami.

Sekarang sudah lewat jam lapan malam, teman masih nyenyak kelelahan. Rengkung saya masih perit, pening yang dibawa sepanjang mesyuarat sudah berubah menjadi resah dan panas jasmani. Dengan kata lain, memang rasa macam nak demam. Kalau di rumah sendiri, logiknya saya sudah memulakan rejim madu+limau dan sup ayam+bawang putih+ halia+lada hitam. Harap-harap baik semula atau dapat bertahan sehingga pulang esok hari.

Saya sudahkan dengan petikan lirik lagu M Nasir, Melawan Arus.

Kata orang
Jangan kau cuba melawan arus
Pecah bahtera
Kau kecundang karam terjerumus

Tapi jika terpaksa pergi
Kau mesti pergi
Di balik gunung di kaki pelangi
Engkau cari

Kau mesti pilih
Biar dicerca dihina
Dan engkau diherdik
Kerna dia engkau menjadi lelaki
Diberi pilihan antara hidup dan mati

Ya, saya bukan lelaki.
Saya perempuan yang kadang-kadang - dan sering - berasa terhimpit oleh keadaan.
Oleh fikiran dan hati sendiri, oleh manusia di kelilingan.
Mengikut atau menyongsang arus, saya tidak pernah sendirian. Saya tidak pernah sendirian.

Saya tidak pernah sendirian. Saya tidak pernah sendirian.

(Baile Atha Cliath itu sebutan untuk bandar Dublin ini dalam bahasa Irish Gaelic. Satu bahasa yang saya rasa sangat cantik!)

salam,
meow~

Taufik said...

Projek saf ke tu. Mmg macam bagi kucing makan ikan halal. Ttp tu la, yg risaunya kalau pada jangka masa panjang tiba2 nak tuka selera makan friskies daging pulak. Mana la tau dr kucing kampung nak up class siket makan can food.

This remind me about my obligation to follow up with him.