Thursday, September 11, 2008

ciptaan dan kurniaan

Salam.

Seperti selalu, kalau saya teruja meninggalkan komen yang panjang di laman orang, saya hantarkan saja di laman ini juga.

Entri asal - Dinding Kebodohan

Salam.


Realiti = kacau-bilau
Agama politeistik = kacau-bilau, macam kisah dongeng, tidak adil, kaku tidak bergerak dengan perubahan waktu atau terlalu fleksibel sehingga akur kepada acuan setempat-sezaman semata-mata.

Anak kucing, mesti kucing juga kan? Lantas agama politeistik yang serupa kacau-bilaunya dengan realiti, jelas bahawa realiti juga yang melahirkannya, dengan kata lain, ciptaan manusia. Beragama dan berTuhan adalah fitrah, tanpa panduan samawi, manusia akan mengusahakannya sendiri, mencipta figura dewa-dewi yang berkuasa, lengkap dengan cerita-cerita yang ajaib dan mempesona untuk memuaskan keinginan manusia kepada magik dan ketakjuban. Pada permukaannya mungkin tampak logik, tapi apabila diteruskan dengan aplikasi dan kajian prinsip, konsekuensi yang tidak masuk akal tampil bertindih-tindih.


Realiti = kacau-bilau
Agama monoteistik = berstruktur, imbangan antara nilai dan amalan yang sesuai dalam aneka tempat dan zaman


Kemampuan agama monoteistik menyediakan struktur dan nilai yang lari daripada kacau-bilau realiti, malah mampu membentuk realiti menjadi lebih baik daripada yang sedia ada, merupakan bukti kognitif yang jelas bahawa sumbernya berada di luar realiti seperti yang kita mampu capai dengan deria yang terbatas.


Keterbatasan deria yang mengurung - manusia mustahil dapat membebaskan diri daripada kurungan deria dalam usahanya untuk memahami kehidupannya dan alamnya, dan apa yang tidak dapat dicapai deria tentu sahaja tidak dapat dijangkau oleh akal - itulah yang menyebabkan manusia persis terdesak, mahu mencari penjelasan kepada anekaragam misteri, mahu TAHU, mahu FAHAM, mahu HIDUP bukan hanya BERNYAWA.


Hanya dengan mempercayai agama, dan secara tuntasnya mengimani Tuhan, dapat menyediakan jalan dan jawapan itu. Manusia selalunya mampu memilih - mahu mengikut ciptaan sendiri (dengan logik superfisial yang akan hancur apabila dibedah dan dikaji), mahu patuh kepada ajaran samawi daripada Tuhan melalui utusanNya yang hadir bersama bukti dan penerangan, atau mahu mengambil ajaran Tuhan tetapi membaiki-baiki di sana-sini sesuka hati supaya padan dengan tuntutan nafsu dan jangkauan akal yang pendek itu.


Allah Maha Mengetahui, semoga Dia memberi kita hidayah dan taufiq-Nya.


meow~



1 comment:

Zulhimi said...

Salam.

Setuju dengan komen kau kali ni. InsyaAllah satu hari nanti yang benar akan terserlah gak dan manusia akan faham.