Wednesday, September 10, 2008

pulang


dulu, aku mengaku cintakan kata
bahasa, kisah dan cerita
pintal-pintal huruf dapat membawa aku terbang
aksara yang beralun, itulah tempat aku berenang

entah bila
pesona yang menggamit dari lubuk 'idea'

tingkah bicara dan debat berbisa
pencak muslihat yang menguja
nampak seribu satu peluang
glamor, ringgit dan wang
(hoho, materialistik)
silau mata
menyangka di situ cinta

ah, cinta apanya keras dan tajam?
cinta apanya yang pahit dan menyingkirkan
siapa yang tidak memenuhi persyaratan?
(yang sempit dan superfisial, seringkali)
pencinta apa yang mengecap manisan
lalu meminta bayaran?

aku balik ke pangkuanmu, bunga-bunga kata
rimba hijau-hijau bahasa
tuturkan kisah dan cerita
yang lebih hampir dengan manusia
yang lebih jujur dengan dunia

aku pulang,
jangan biarkan aku lucut lagi.


-esok tak ada kelas wajib di hospital, jadi malam ini boleh tidur lewat sikit-

meow~

2 comments:

Anonymous said...

Selamat kembali menulis.

(if I got the message right)

Anonymous said...

Yo!!!
Mak kucing dah mengiau..
Walau serak,
masih tetap lagu yang dulu.

p/s: Terbang dengan aksara tu. Oh, asyiknya~. Haha..